Techniek

Mag verbrandingsmotor toch na 2035

Het leek een hamerstuk voor de Europese Commissie: na 2035 mogen er geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht worden. Maar Duitsland met zijn machtige autolobby stribbelde op het laatste moment tegen en nu ligt er een plan om toch de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren toe te staan, mits deze alleen maar kunnen rijden op klimaat neutrale e-fuel. Dat meldt persbureau Reuters.

 

Dat lijkt misschien goed nieuws voor camperaars, maar er bestaan zoveel mitsen en maren rond e-fuel dat het maar de vraag is of toekomstige camperaars hiervan kunnen profiteren.

E-fuels zijn dan wel klimaatneutraal, maar hebben ook keerzijden: e-fuels worden maar op kleine schaal geproduceerd en volgens onderzoek van het Potsdam Instituut voor Klimaateffecten onderzoek is er ook als alle wereldwijd geplande e-fuel projecten doorgang vinden, te weinig brandstof om aan de vraag te voldoen. Verder kost de productie en transport van e-fuel veel energie waardoor het rendement per afgelegde autokilometer een stuk lager is dan bij batterij-elektrische auto’s. Het ligt volgens deskundigen dan ook meer voor de hand dat e-fuel voor andere toepassingen wordt gebruikt dan auto’s, bijvoorbeeld bij scheepvaart, luchtvaart en industrie.

De voorwaarde van de EC die stelt dat brandstofauto’s uitschakelen als fossiele brandstoffen worden getankt, betekent dat er nieuwe motoren moeten worden ontwikkeld. En daar heeft de Duitse auto-industrie dan weer geen zin in.
Op de EU-top van donderdag 23 maart zou er een akkoord gesloten moeten worden.

Weergaven: 110

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren