Techniek

Roetfiltertest verplichting vanaf juli 2022

Roetfilter.

Moeilijk te controleren maar wel strafbaar.

Sinds 2011 moeten diesel(personen)auto’s een door de fabriek geplaatste roetfilter hebben en dit om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Voor bestelauto’s met dieselmotor is dit vanaf 2012. Volgens verwachtingen, rijden in Nederland plusminus 100.000 APK-plichtige dieselauto’s en bestelwagens rond die niet door de keuring komen omdat er een probleem kan zijn met het roetfilter, misschien omdat het roetfilter defect is of is verwijderd. Daarom stoten deze auto’s meer fijnstof uit dan wettelijk is toegestaan. Het verwijderen of onklaar maken van een roetfilter op dieselauto’s was al sinds 2017 strafbaar, maar het is moeilijk te controleren. Daar komt vanaf nu zeker verandering in.

Met invoering van de deeltjesteller oftewel fijnstofmeter die nu bij de APK per 1 juli 2022 word gebruikt bij dieselauto’s vanaf bouwjaar 2011 en de bestelwagens vanaf 2012 en dieselvrachtauto’s vanaf 2014 worden deze wagens gecontroleerd of de uitstoot van fijnstof nog voldoet aan de normen die wettelijke vereist zijn, voldoet een auto niet meer, dan moet het filter vervangen of indien mogelijk gerepareerd worden.

Versoepelingen

Minister van Veldhoven heeft naar aanleiding van een motie van de VVD en CDA  de afkeurnorm van het aantal roetdeeltjes versoepeld, omdat anders mogelijkheid zou kunnen bestaan, dat ook auto’s met een aanwezig maar suboptimaal functionerend roetfilter afgekeurd zouden kunnen worden. Het is vooral de bedoeling dat de auto’s en bestelwagens aangepakt worden waarvan het roetfilter opzettelijk onklaar is gemaakt of verwijderd.

Ook zal er een overgangsregeling gaan gelden voor dieselpersonen-auto’s van het bouwjaar 2011 t/m 2016. Bij deze dieselpersonenauto’s speelt dat de kosten voor reparatie niet meer op kunnen wegen tegen de restwaarde, gelet op de verwachte resterende levensduur van de auto. Eigenaren van deze auto’s kunnen de afweging maken om het roetfilter te laten repareren of om het bij de RDW te melden als zijnde verwijderd. Ze betalen dan wel een roettoeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting en kopen dit dus af.

Investeringen garages.

De garages die momenteel APK keuringen verzorgen, zullen moeten investeren in een deeltjesteller, een apparaat wat al gauw een paar duizend euro kost. Je kunt je voorstellen dat een dergelijk bedrag voor een kleine garage aanzienlijk is, zeker vergeleken met de dalende populariteit van particuliere dieselauto’s waardoor het terugverdienen een stuk lastiger wordt. Dus de APK zal hoogstwaarschijnlijk een stukje duurder worden voor diesels. Overigens zijn apk-bedrijven niet verplicht om een deeltjesteller aan te schaffen, maar dan mogen ze geen diesels vanaf 2011 meer keuren.
Eigenlijk is het weer de kleine man die de kosten moet betalen en dit omdat de regering een nieuwe regel inbouwt, de garages opzadelt met een hoge uitgave voor een deeltjesteller  en de keuringen duurder worden, omdat alle weer bij de gewone man terecht komt bovenop alle kosten die er al zijn.

De meeste roetfilters halen zo een levensduur van 150.000 tot 200.00 kilometer. Maar om de regeneratie op gang te kunnen brengen, moet een dieselauto een langere afstand met een constante en redelijk hoge snelheid kunnen rijden.

Vervuild roetfilter zie foto hierboven.

Hoeveel kost een roetfilter?

Hoeveel een roetfilter kost, hangt af van verschillende factoren zoals het automerk en het type auto. De prijzen van nieuwe roetfilters verschillen dus omdat de kosten afhankelijk zijn van het automerk en type auto. Schrik niet, maar de kosten van een nieuw en origineel roetfilter kunnen al snel oplopen tot wel €2000,-. Let op: de prijs van een roetfilter vertelt niet hoe goed of slecht de kwaliteit van het roetfilter is. Wilt u een roetfilter kopen omdat uw roetfilter aan vervanging toe is?
Een goedkoper alternatief voor het vervangen van uw roetfilter, laat uw roetfilter reinigen. Een reiniging kost u ongeveer tussen de 300 3n 500 euro.

Campers.

Maar een verplichting om op bestaande auto’s een roetfilter te plaatsen zal er niet komen. Dat met name stadscentra de oudere generatie diesels steeds vaker zal weren is inderdaad een feit, maar een verplicht roetfilter voor uw generatie camper echter niet.

Bezoeken: 681

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren