Zijn campers ook veilig ?
Realiteit.
Campers blijken helaas veel gevaarlijker dan auto’s bij een botsing. Zowel de inzittenden van de camper zelf als die van de auto waar ze op botsen lopen meer kans op ernstige verwondingen. Laten we wel even duidelijk zijn, dat dit natuurlijk voortkomt uit de gevallen van hele zware crashes maar bij een kleine botsing is dit natuurlijk vele malen minder.
De afgelopen 10 jaar is het aantal Nederlanders met een camper bijna verdubbeld van 70.000 naar 137.000 blijkt uit cijfers van Bovag. Adac, de Duitse ANWB, dus de populariteit is enorm gegroeid en dit omdat met de vrijheid heeft ontdekt van de camper, wat natuurlijk ook met een gezin met een aantal kinderen goed te doen is, besloot men te testen hoe het is gesteld met de veiligheid van een camper. Dit door hem frontaal te laten botsen op een personenauto. Daarvoor werd de Fiat Ducato gebruikt die voor driekwart van de campers de basis vormt.
De resultaten van de crashtest waren schokkend te noemen en waarom? Wel omdat de camper beladen werd tot 3.500 kilo dit is natuurlijk het gewicht wat een camper mag zijn in totaliteit, om te mogen rijden met rijbewijs B. Omdat de camper zwaar is werd beide kreukelzones verpletterd, terwijl de voertuigen maar 56 kilometer per uur reden en dit is natuurlijk over het algemeen niet hard maar de pedalen werden naar binnen gedrukt, waardoor inzittenden van beide vehikels vermoedelijk direct zwaargewond kunnen raken. Dit was natuurlijk niet wat er verwacht werd en eigenlijk schrok men daar best wel van.
Ook passagiers achterin lopen kans op ernstige verwondingen dit omdat de achterbank van een camper van dun hout is gemaakt en kan dubbelklappen bij een zware botsing. Daardoor zouden de hoofden van de passagiers op de bestuurdersstoel kunnen klappen, wat natuurlijk niet wenselijk is en laten we ook hopen dat dit nooit gebeurt. Ook kan de heupgordel buikletsel veroorzaken want een heupgordel alleen is natuurlijk niet goed de noodzaak gebied te zeggen dat ieder voertuig driepuntsgordels moet hebben dit om de veiligheid van mede passagiers te verhogen.
Vorig jaar zei de Europese Commissie dat ook campers binnenkort een crashtest moeten ondergaan, maar hoe het daar nu mee staat kon de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) niet zeggen, wat eigenlijk niet kan want, er zijn natuurlijk mensenlevens mee gemoeid en dan zeg ik concreet aanpakken dit item. Veiligheid staat voorop !!
Het is natuurlijk zo dat we zulke artikelen ook aan u kenbaar maken want, het is natuurlijk niet alleen maar rozengeur en maneschijn en het is het heel belangrijk om ook de feiten onder ogen te zien. Is het dan zo dat u angstig of bang moet worden van dit bericht? Nee in het geheel niet. Ook is het zo, dat vakantievoertuigen zo licht en efficiënt mogelijk gebouwd worden maar dit is natuurlijk omdat met volgens de wet met tonnages te maken heeft wat men mag trekken of besturen en dan moeten de voertuigen zo licht mogelijk zijn, om ook nog wat belading mee te kunnen nemen en de belading loopt als snel op. en dan is dunner materieel vaak en dan zeg ik helaas niet de beste oplossing maar laten we wel wezen, de camper bouwers doen natuurlijk hun uiterste best om de camper zo veilig en efficiënt mogelijk te gaan bouwen, want ook zij moeten natuurkijk ook mee met de Europese veiligheidsnormen en daar aan voldoen.
Beste camper vrienden, laat u zeker niet afschrikken door dit bericht maar lees het wel zorgvuldig maar ga zeker met uw camper op pad en als u een nieuwe of andere wilt aanschaffen, gewoon doen en lekker gaan toeren en genieten van de vrijheid en de mooie vakanties.
Weergaven: 381