Info...

Camper kopen.

De soorten campers die er zijn.

Half-integraal camper.

Bij de half-integraal camper wordt de cabine geïntegreerd aan het hoogwaardig woongedeelte als één geheel. Bij een half-integraal is de cabine van het basisvoertuig dus nog zichtbaar. Alle voordelen van het basisvoertuig worden zo perfect omgezet, tot een mobiele woning. Ook straalt de camper vanaf de buitenkant sportief uit. Zin om op reis te gaan.

Integraal camper.

Bij de integraal camper is het chassis gedeelte volledig in het voertuig – en daarmee in het woongedeelte geïntegreerd, waardoor niet alleen optisch, een groot ruimtelijk gevoel ontstaat. Ook biedt de camper vaak een goede stahoogte of is er de mogelijkheid een hefbed te monteren in het voorste gedeelte.

Alkoof camper.

De alkoof is bij uitstek geschikt voor de jongere, grotere gezinnen. Vaak tot 6 volwaardige slaapplaatsen zijn hier mogelijk. Een alkoof camper wordt gekenmerkt door het kleine vertrek boven de autocabine. Hierdoor heeft de camper een hoge doorrijhoogte, maar is de stahoogte binnenin ook ruim twee meter. Ideaal voor de langere kampeerders.

Compact camper.

De compact is een tot camper omgebouwde gesloten bestelwagen. Ideaal voor dagelijks gebruik en goederenvervoer. Alle benodigdheden voor een vakantie zitten er in, op en aan. In deze klasse ontbreekt het alleen aan ruimte. Meestal zijn de bed maten daarom beperkt, is het meubelwerk soms krap opgesteld en zijn alleen de cabinestoelen riant qua zitcomfort.

Campers, bus campers of een Van tot een lengte van 6 meter, zijn klein en compact. Een kleine camper heeft voordeel bij het parkeren en het rijden op smalle wegen. Ook bent u flexibel in de stad. Vaak wordt een bus camper ook gebruikt als dagelijks vervoer. Voor het reizen zonder snelheidsbegrenzing én een groot ruimtelijk gevoel, kies je voor een model tot 7 meter lengte. De grotere campers vanaf ongeveer 7 meter hebben vaker alle luxe en comfort aan boord voor een zorgeloze reis.

Met de camper of bus camper tot 3,5 t ben je ‘licht’ onderweg. Hiervoor is een B-rijbewijs voldoende. Het voertuig valt onder de categorie: personenauto zonder snelheidsbegrenzing. In de gewichtsklasse van de „lichte LKW“ van 3,5 t tot 7,5 t is een C- of C1-rijbewijs verplicht.

Voor je op zoek gaat naar een passende camper, bepaal dan hoeveel zit- en slaapplaatsen er nodig zijn. Stel jezelf de vragen: hoeveel veilige zitplaatsen met gordel heb ik nodig en hoeveel personen slapen in de camper? Op basis van de wensen van de kampeerder, zijn campers geschikt voor 2 personen, maar ook voor 3, 4, 5 of zelf voor 6 personen! Let op de hoeveelheid zitplaatsen met 3-puntsgordel op het kentekenbewijs!
Bij sommige modellen kan het aantal veilige zitplaatsen met gordel optioneel worden verhoogd. Ook het aantal slaapplaatsen kan bijvoorbeeld door ombouw van de zitgroep naar een extra slaapgelegenheid worden verhoogd, zodat gelegenheidsreizen met een grotere groep mensen, geen probleem hoeft te zijn. Mee bestellen van een hef bed kan ook.

Het Fiat-chassis als zijnde Fiat Ducato dient veelal de basis als onderstel.. Niet zonder reden, want de basis van een Fiat camper of Fiat bus camper is voor de camperfabrikanten goed te bewerken en biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Mercedes is de ster op alle wegen, ook bij campers. Ze bieden een perfecte afwerking. Niet voor niets is de HYMER B-Klasse Modern Comfort T ANWB Camper van het Jaar 2019 en de HYMER B-Klasse Modern Comfort I NKC Kampeerauto van het Jaar 2019 geworden. Ook Laika en Dethleff  ontwikkelen campers op Mercedes chassis. Bürstner introduceert komend modeljaar ook een indeling op Mercedes.

Er zijn verschillende indelingen voor de bedden mogelijk.
De eerste optie is een vrijstaand bed Queen bed, in het midden van het voertuig. De uitstapmogelijkheid aan drie zijden en het ruimtelijke gevoel hierbij zijn grote voordelen.
Een andere optie is een hef bed boven de cabine, dat met name voorkomt bij de integraal campers, dit biedt veel plaats voor twee personen en verdwijnt overdag in het plafond. Veel half integrale modellen zijn optioneel ook met hef bed verkrijgbaar, maar dan boven de zitgroep. Ideaal voor ‘onverwachte’ logees.
We maken een onderscheid in één persoonsbedden in de lengte, tweepersoonsbed in de breedte en etagebedden, maar ook het hef bed. Voor degene, waar de knuffelfactor ook een grote rol speelt, kunnen de één persoonsbedden in de lengte, met behulp van een extra kussen, grotendeels omgebouwd worden tot één groot ligoppervlakte.
Naast de indeling, is het ligcomfort natuurlijk van groot belang.

Met de keuze van een camper komt ook de vraag: kies je voor een standaardmodel, individuele aanpassingen of voor een speciale uitvoering?
Daarbij heb je de keuze uit vele uitvoeringskenmerken: verschillende buiten – en binnen kleuren, bekledingsstoffen, details en bekleding in leder, achteruitrijcamera, houtdecor, alarminstallatie, airco, verlichtingspakket, hordeur, panorama dak, fietsendrager, automatische versnellingsbak en nog veel meer!
Merken als HYMER en Laika bevinden zich in het Premium Segment en zijn hierdoor standaard al luxer afgewerkt.

Het draait natuurlijk ook om emotie. Bekijk welk merk je qua design of uitstraling aanspreekt. Dat kan zijn door de vormgeving, het merk of de techniek. Kijk bij dat merk naar de serie die jouw voorkeur voor indeling en styling het meest benadert. Belangrijk is natuurlijk dat je je straks thuis voelt. Niet voor niets draait alles bij Bürstner om het wohnfuhlen, overal thuis en bienchezsoi concept.
Ook bij de ontwikkeling van de campers wordt ook kritischer naar het licht in de camper gekeken. Bij Dethleffs hebben ze bij het ontwerp van de pulse  samengewerkt met een lichtexpert waardoor in de camper een gezellige sfeerverlichting is gecreëerd.

Natuurlijk is het bezoek van beurzen een goede mogelijkheid om je te oriënteren bij de aankoop. In Oktober vindt jaarlijks de Kampeer en Caravan Jaarbeurs plaats. In Hal 7 zijn veel campers opgesteld merken. Hier kan je op je gemak kijken naar de verschillen in de merken, diverse indelingen bekijken en je verder oriënteren. Tijdens de beurs zijn bovendien vaak extra aanbiedingen waar je van kan profiteren.

Camperfabrikanten kunnen niet tippen aan de budgetten die autofabrikanten aan ontwikkeling besteden. De omzet is daarvoor te gering. Bijna een derde van de kostprijs van een camper verdwijnt in het onderstel. Daarover berekent de fiscus vervolgens 10.000 euro – Mercedes 15 mille – aan BPM en later nog eens de BTW. Een camper moet je dan ook naar z’n waarde beoordelen. Het blijft qua rijgedrag een soort bestelauto of vrachtwagen. Zelf de kraakjes, piepjes en het gerammel van inventaris wegwerken moet een sport worden. Na tien jaar is van het aankoopbedrag ruim de helft afgeschreven. Bijkomende kosten zijn wegenbelasting, stalling, onderhoud en de natuurlijke gebruikskosten voor brandstoffen et cetera.

Passen doen we allemaal met een nieuwe broek, maar de auto onder een camper wordt vaak vergeten, afgeleid als we zijn door het prachtige interieur. Maak daarom altijd een proefrit met de camper van je keuze of een vergelijkbaar model met dezelfde basis. Veel tijd wordt in de cabinestoelen doorgebracht, rijdend maar ook als ze bij het interieur zijn gedraaid. Beoordeel daarom beide zitposities. De ene autocabine is groter dan de andere. De ene wagen hobbelt wat meer, de ander produceert extra motorgeluid en een derde is ergonomisch mogelijk niet passend voor je omvang, lengte of juist het gebrek daaraan. Een voorkeur voor het autodeel is zeer persoonlijk. Belangrijk is ook de zithoogte. Met een lang bovenlichaam kunnen bestuurders niet altijd ontspannen rechtop zitten en toch goed door de voorruit kijken. Verlagen van het console onder de stoel is dan een optie, maar wel eentje met gevolgen voor de rest van de zitpositie. Eerst proberen dus. Als de voorstoelen belangrijk zijn in de plattegrond van je camper, zit je dan niet altijd met de benen opgesloten tussen bank en partner. Een stoel moet in sommige campers ook beslist kantelbaar zijn om er niet naar voren uit te glijden.

Ga je een nieuwe camper kopen? Dan zal je merken dat er nogal wat merken, typen en indelingen zijn en dat maakt kiezen niet eenvoudig.
Ook is het handig om van tevoren vast te stellen hoeveel je maximaal wilt uitgeven. Kies eerst een type, dan enkele merken en vergelijk vervolgens de indelingen en prijs/ kwaliteitverhouding. Stel daarnaast een bedrag vast voor accessoires. Vaak komen die boven op het bedrag dat je voor de camper moet betalen. Let bij aanschaf vooral op de bouw van de camper en niet zo zeer op de standaard aanwezige luxe, die kun je met accessoires zelf tot het gewenste niveau aanbrengen.

Voor een tweedehands camper kun je terecht bij grote camperbedrijven. Kopen bij een BOVAG aangesloten bedrijf, geeft extra zekerheden, zoals duidelijke garantievoorwaarden en de mogelijkheid om terug te vallen op een geschillencommissie. Grote bedrijven hebben vaak meerdere occasions staan, zodat je modellen onderling kunt vergelijken. Daarnaast bieden ze soms campers van particulieren aan, waarbij het bedrijf bij de verkoop slechts bemiddelt. Voordeel van een camperbedrijf is dat ze veelal garantie geven. Bovendien heb je dan meteen een adres om op terug te vallen als er iets gerepareerd moet worden.
Voor een camper van particulieren kun je het beste het internet raadplegen. Ook in de landelijke dagbladen, vooral op zaterdag, staan advertenties. Meestal zal de camper APK-gekeurd zijn, maar dat wil niet zeggen dat de technische staat van bijvoorbeeld de motor goed is. Een nog groter risico is bijvoorbeeld waterschade aan de opbouw. Ongeacht van wie je koopt is het aan te raden om de camper te laten keuren.

Bron ANWB

 

Bezoeken: 258

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren