Oostenrijk scherpt tolheffing regels zware campers aan
In Oostenrijk moeten vanaf 1 december van dit jaar niet alleen campers met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kilogram zijn uitgerust met een GoBox voor de tolheffing, maar ook campers met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kilogram. Een subtiel verschil, dat gevolgen heeft voor campers die zijn teruggekeurd naar 3,5 ton om ze geschikt te maken voor het B-rijbewijs. Wel geldt er een ruime overgangsregeling.
De toegestane maximummassa staat op de kentekencard aangegeven bij F.2 en bedraagt bij de meeste campers 3.500 kilogram.
Veel campers hebben echter een hogere technisch toegestane maximummassa, op de card aangegeven bij F.1. Dit gewicht geldt voortaan als ijkpunt.
De nieuwe regels gelden vooralsnog voor campers die na 1 december 2023 voor het eerst op kenteken worden gezet of na die datum worden terug gekeurd naar 3.500 kilo. Vanaf 1 februari 2029 moeten echter ook campers van voor 1 december 2023 eraan geloven.
Een tolvignet of een tolbox zijn verplicht op de meeste snelwegen in Oostenrijk.
Dit is nieuw bij de GO-tol
Vanaf volgend jaar zullen er aanzienlijke wijzigingen plaatsvinden in de GO-tol in Oostenrijk. Daarmee implementeren wij de eisen van de EU-richtlijn infrastructuurkosten.
Vooral belangrijk voor vrachtwagens en bussen, maar vooral voor zware stacaravans: met de introductie van CO2-tolheffing wordt er vanaf 1 januari 2024 een extra tariefcriterium ingevoerd. En: Vanaf 1 december 2023 wordt het voorheen gebruikelijke hoogst toegestane totaalgewicht (hzG) omgeschakeld naar het technisch toegestane totaalgewicht (tzGm).
hzG wordt tzGM
Vanaf 1 december 2023 wordt het gebruikelijke maximaal toegestane totaalgewicht (hzG) omgezet naar de technisch toegestane totale massa (tzGm) .
Terwijl de gewichtslimiet die relevant was voor de tolplicht voorheen altijd gebaseerd was op het hoogst toegestane totaalgewicht (hzG), zal in de toekomst de technisch toelaatbare totale massa (tzGm) beslissen of een voertuig onderworpen is aan de vignetplicht of routetol. (tot 3,5 ton tzGm) of de GO-Toll verplichting (meer dan 3,5 ton tzGm) is onderworpen. Voor campers is deze informatie dus vooral van belang als het gaat om de vraag of een vignet of een GO-box nodig is om de tol te betalen.
De ASFINAG tip “overgangsperiode”
Indien een voertuig met een technisch toelaatbare totaalmassa van meer dan 3,5 ton vóór 1 december 2023 voor het eerst voor het verkeer is ingeschreven en het hoogst toegestane totaalgewicht vóór 1 december 2023 eveneens op maximaal 3,5 ton is vastgesteld, is Voor voertuigen geldt tot 31 januari 2029 de vignetplicht en de routetol voor voertuigen tot 3,5 ton per maand (art. 33 lid 18 Z 8 BStMG).
Dit zorgt ervoor dat deze voertuigen tijdens deze overgangsperiode gebruik kunnen blijven maken van het Oostenrijkse snelwegen- en snelwegennetwerk met een vignet en routetol.
GO-toltarieven 2024
inclusief toeslagen voor luchtverontreiniging en geluidsoverlast en voor CO₂-uitstoot (externe kosten) | |||||
Categorie 2 2 assen |
Categorie 3 3 assen |
Categorie 4+ 4 en meer assen |
|||
CO₂-emissieklasse 5 | emissievrij | 0,0538 | 0,0741 | 0,1097 | |
CO₂-emissieklasse 4 | EURO VI | 0,2140 | 0,2987 | 0,4445 | |
CO₂-emissieklasse 3 | EURO VI | 0,2259 | 0,3151 | 0,4693 | |
CO₂-emissieklasse 2 | EURO VI | 0,2265 | 0,3160 | 0,4705 | |
CO₂-emissieklasse 1 | EURO VI | 0,2278 | 0,3177 | 0,4730 | |
CO₂-emissieklasse 1 | EEV en EURO V | 0,2408 | 0,3377 | 0,4990 | |
CO₂-emissieklasse 1 | EURO IV | 0,2568 | 0,3557 | 0,5250 | |
CO₂-emissieklasse 1 | EURO 0 tot III | 0,2708 | 0,3767 | 0,5540 |
Weergaven: 180