Geen camperplaats aan Bernsehoef bij de Efteling.
Voor de camperaars onder ons, die misschien alleen maar ook vooral het uitje naar de Efteling zouden willen maken met hun kinderen, terwijl ze met de camper op vakantie zijn, zal na alle waarschijnlijkheid niet kunnen plaatsvinden vanaf een camperplaats nabij de Efteling. De Angst en ongerustheid bij de omwonende is wel heel begrijpelijk.
Definitieve besluit? Lees verder.
KAATSHEUVEL: Het toekomstplan voor de Efteling is aangepast, om bezwaren van omwonenden te ondervangen. De camperplaats is gesneuveld en plannen voor gevreesde verkeersoverlast zijn beter onderbouwd.
Langs de Bernsehoef in Kaatsheuvel komt géén parkeer- en overnachtingsplek voor campers. Na overleg met de gemeente Loon op Zand ziet de Efteling van dat plan af. ,,De camperplek is voor de uitbreidingsplannen van de Efteling niet noodzakelijk en het plan riep veel weerstand op bij omwonenden”, zegt wethouder Gerard Bruijniks.
Genoeg campings.
Besloten is dat de situatie blijft zoals hij is. Overdag kunnen campers terecht op de gewone parkeerplaatsen van de Efteling. ,,En verder zijn er genoeg campings in de buurt.”
Het schrappen van de camperplaats is een van de aanpassingen in het bestemmingsplan ‘Wereld van de Efteling 2030‘. De Efteling wil de komende jaren doorgroeien naar 7 miljoen bezoekers per jaar, maar de Raad van State keurde het plan vorig najaar af. De hoogste bestuursrechter had nog 15 vragen die ze eerst beantwoord wilde zien.
Geen grote veranderingen.
Naast het schrappen van de camperplaats zijn er verder geen grote veranderingen, zegt Bruijniks. ,,In het hersteldocument hebben we de plannen vooral beter beschreven en onderbouwd.”
De plannen zijn beter onderbouwd. De spelregels staan nu duidelijk op papier.
Omwonenden hadden bijvoorbeeld gevraagd hoe het zit met de aanrijroutes als de Efteling steeds meer bezoekers krijgt. Ook wilden omwonenden weten hoe het nu precies zit met de mogelijke uitbreiding langs de Europalaan, richting de Dreefseweg. ,,Die spelregels staan nu duidelijk op papier.”
Verkeer
Wanneer de Efteling jaarlijks 6,3 miljoen bezoekers trekt, moet het park aan de slag met de rotondes bij Loon op Zand. Die moeten aangepast worden op kosten van het attractiepark. Het verkeer vanuit Tilburg wordt dan, op drukke dagen, al bij Loon op Zand via de Horst naar het attractiepark gedirigeerd. Bij de Horst wordt tegen die tijd ook een extra parkeerplaats aangelegd.
Bewoners van Loon op Zand mogen geen last hebben van de verkeersafwikkeling op ‘hun’ rotondes, zo is afgesproken. ,,De rotondes moeten zo worden ingericht dat automobilisten uit Loon op Zand niet in het Eftelingverkeer terecht komen.”
Overdekte attracties.
Ook is precies omschreven dat de Efteling in de richting van de Dreefseweg alleen attracties mag plaatsen die overdekt zijn. ,,En dan ook echt overdekt”, zegt Bruijniks. ,,Dus dat betekent een dak en vier muren.” In eerste instantie stond er in het bestemmingsplan alleen ‘overdekt’. Omwonenden maakten zich zorgen over geluidsoverlast. Want is een attractie met alleen een dak ook overdekt? Die onduidelijkheden zijn nu weggenomen, aldus Bruijniks. ,,Een attractie moet echt dicht zijn.”
Om te voorkomen dat bezoekers toch een sluiproute nemen via het dorp, komt er in de Dodenauweg een ongelijke kruising.
Geen sluiproutes.
Nog zo’n aanpassing in het bestemmingsplan: De Efteling mag in de toekomst nog extra recreatiehuisjes bouwen aan de Eftelingsestraat. Maar hoe het verkeer loopt, stond in eerste instantie niet beschreven. Ook hierover trokken omwonenden aan de bel. Rijden bezoekers via het eigen terrein van de Efteling naar hun vakantiehuisje of kunnen ze er ook komen via andere wegen in het dorp? ,,De automobilisten rijden via het eigen terrein van de Efteling, langs de bestaande parken aan de Eftelingsestraat”, zegt Bruijniks. ,,Om te voorkomen dat bezoekers toch een sluiproute nemen via het dorp, komt er in de Dodenauweg een ongelijke kruising.” Bezoekers moeten dus via het park rijden. ,,Anders komen ze er niet.”
Voor de gewenste uitbreiding is binnen de Efteling zelf absoluut geen ruimte.
Het herstelplan gaat ook in op de vraag waarom de Efteling niet binnen de grenzen van het park kan uitbreiden. Het park is 72,7 hectare groot, 71,44 hectare is inmiddels in gebruik. Bruijniks. ,,Voor de gewenste uitbreiding is binnen de Efteling zelf dus absoluut geen ruimte.”
11 februari in de raad.
Het aangepaste bestemmingsplan wordt donderdag 11 februari besproken in de gemeenteraad van Loon op Zand. Bij goedkeuring door de raad gaat het plan terug naar de Raad van State voor een finaal oordeel.
Wanneer de Efteling dan gaat beginnen met de uitbreidingsplannen is niet duidelijk. Vanwege corona staan de investeringen van het park sowieso op een laag pitje. Maar dat maakt niet uit, zegt Bruijniks. ,,Het belangrijkste is dat áls het park wil uitbreiden de spelregels nu helder op papier staan. De balans tussen het park en het dorp is geborgd.”
Weergaven: 333