LAATSTE NIEUWS

Gaan we in verzet tegen verdubbeling belasting ?

Zoals we weten is de auto de grootste melkkoe voor de Nederlandse regering wat natuurlijk ook voor ons camperbezitters niet ten goede komt en zoals het er naar uitziet komen wij in 2026 weer aan de beurt om die pot te spekken en gaan wij het dubbele aan wegenbelasting betalen voor onze recreatie voertuigen en dan een verdubbeling is natuurlijk uit den boze, en dan is mijn vraag gelijktijdig, moeten wij dit maar voor zoete koek slikken?
Natuurlijk wil ik niet iets of iemand benadelen maar in het verleden heb ik een boot gehad en die schaf je aan en je betaald je ligplaats en verder is het je vakantie vaartuig waar je in principe mee weg kun t zoveel en zolang je wilt zonder dat er een extra belasting op zit of geheven wordt door de regering.
Nu is mijn vraag, waarom zijn wij  weer de lul om het grofweg te zeggen  en komen de waterrecreanten er steeds mee weg?
Waarom brengen ze de wegenbelasting niet met de helft omhoog en gaan ze de rest halen bij de waterrecreanten? Dit lijkt mij wel de eerlijkste weg in plaats van de camperaars alleen te benadelen toch?

Maar goed ook hebben we de NKC die zich de grootste camperclub van Europa noemt, die zouden voor ons in de weer gaan en laten ze dan maar zien of ze wat voor elkaar kunnen krijgen voor de camperaars in Nederland, ik wens ze succes.

De NKC heeft met teleurstelling kennisgenomen van het kabinetsvoornemen om het kwarttarief voor campers met ingang van 2026 om te zetten in een half tarief.

Het kwarttarief werd in 1994 bij het omzetten van de wegenbelasting naar de houderschapsbelasting ingevoerd, als opvolger van de 60-dagenkaart, omdat het onredelijk leek om camperaars die maar beperkt gebruikmaken van de openbare weg de volle mep te laten betalen. Een redelijk systeem, dat nu op de helling gaat, reageert NKC-directeur Stan Stolwerk op verrassende aankondiging in de miljoenennota dat de camperaar vanaf 2026 twee keer zoveel gaat betalen.

 

Oneerlijk, omdat camperaars nog altijd maar zeer beperkt gebruikmaken van de openbare weg, maar ook onbegrijpelijk, omdat deze plannen haaks staan op het eerdere voornemen van een systeem van betalen naar gebruik, waar de NKC net als de meeste partijen in de mobiliteitssector van harte achter staat. Dit plan komt uit de lucht vallen en getuigt niet van visie.

De NKC gaat de komende maanden alles in het werk stellen om Haagse politici ervan te overtuigen dat camperaars bereid zijn een eerlijke bijdrage aan de schatkist te leveren, maar niks voelen voor deze maatregel. Die lijkt alleen bedoeld om op korte termijn wat geld binnen te halen.

Bezoeken: 171

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren