Veiligheid

Waar op te letten als je met een camper rijdt

Rijden met een camper verschilt natuurlijk toch wel iets dan het rijden met een personenauto. Als je met een camper op pad gaat, moet je dan ook met een aantal dingen rekening houden tijdens het rijden:

Lengte, hoogte en breedte.

De meeste campers zijn een heel stukje groter dan een personenwagen. Houd dus rekening met lage bruggen, smalle straatjes en het uitzwenken van de achterkant van de camper.
Het is natuurlijk zo, als je in de situatie komt zoals bij een laag viaduct, waar je normaal gesproken met de personenauto wel onderdoor kunt rijden, dit voor een camper niet zo is en de hoogte van uw camper een enorme grootte rol speelt en je op zo’n moment toch voor een dilemma kunt komen te staan. Je begrijpt natuurlijk ook wel, als dit zich voordoet er grote ongelukken kunnen gebeuren  als u met uw camper in zo’n geval door zou rijden. Let vooral op de hoogteaanduiding op de borden.
Met de lengte is het zo, dat u er rekening mee moet houden, dat u de bochten iets ruimer moet nemen omdat u anders met het achterwiel over bijvoorbeeld een stoeprand zou kunnen rijden of door een berm, dus wees altijd alert en let op als u vooral beginnend bestuurder bent van een camper maar ook ervaren chauffeurs moeten natuurlijk alert blijven en de bochten ruim nemen met ook vooruit kijken en de eventuele tegenliggers niet hinderen.
Met de lengte komt natuurlijk ook  het onderdeel uitzwenken van de achterzijde aan de orde en u kunt zelf ook een beetje uitrekenen wat een camper uitzwenkt en dit omdat er nog een heel stuk van de camper achter de achteras zit maar ook vaak nog een fietsendrager daarachter, wat je het totaal nog zo’n zeventig centimeter langer maakt en dus het heel belangrijk is, dat u met dit alles rekening houdt, als u een bocht om gaat en zo geen medeweggebruikers hindert of zelfs beschadigd.

Zicht.

Een camper heeft flinke dode hoeken en daardoor ook weinig zicht naar achteren. Houd daar alsjeblieft rekening mee tijdens het rijden. Laat als u die naast u heeft zitten, de passagier mee kijken bij het eventueel wisselen van rijbaan maar laat de passagier ook uitstappen bij bijzondere manoeuvres. en dit vooral als u niet zeker bent van u zaak en u misschien niet alles kunt zien. Doe daarbij de ramen omlaag zodat je de passagier kunt horen, als hij/zij wat roept naar u om u attent te maken op en over de situatie waar u zich op dat moment in bevindt.

Snelheid.

Een camper heeft een groot frontaal oppervlak en vooral met een alkoof, die met tegenwind, heel veel wind opvangt waardoor de motor meer kracht moet leveren en dus door dit meer brandstof verbruikt maar ook een integraal heeft een groot glasoppervlak, dit is een beetje te vergelijken met een autobus. Dat betekent dat je misschien wel de maximumsnelheid aan kunt houden op de snelweg, maar ook nu, dat de motor dan harder moet werken en veel brandstof verbruikt. Het advies is om een iets rustiger tempo aan te houden en zo ook meer te kunnen genieten van de omgeving, want het is namelijk zo, dat als je ook een beetje van de omgeving kunt genieten tijdens het rijden, men vooral psychisch rustiger blijft, dus ook alles beter kunt overzien en relativeren wat de reis en de reizigers zeker ten goede komt. De reis mag ook plezierig zijn.

Rijden in de bergen, het klimmen en dalen.

Voor het rijden in de bergen zijn er een aantal vuistregels die je kunt maar liever moet hanteren. Zo is het de bedoeling, dat je altijd in dezelfde versnelling naar beneden rijdt als de versnelling waar je mee naar boven bent gereden mits de helling ongeveer even stijl is. Zo kun je de camper laten remmen op de motor. Door in een lage versnelling af te dalen zal de camper minder snel snelheid maken. Blijf vooral niet met je voet op de rem afdalen. De remmen slijten daar niet alleen heel hard van, ze raken vooral ook oververhit en verliezen daardoor heel veel remkracht, wat u natuurlijk niet kunt gebruiken als u naar beneden aan het rijden bent., je moet ten alle tijden kunnen vertrouwen op de remmen van uw camper, mits u deze met respect behandeld. Bij het beklimmen van een heuvel of berg is het belangrijk de motor op toeren te houden. Bij een dieselmotor probeer je de toeren ongeveer tussen 2500 en 3500 toeren te houden.  U zult merken, dat u dan rustig  naar boven rijdt.

Bij een benzine motor houd je tussen de 3500 en 4500 toeren. Zo houd de motor zijn kracht en kan de koeling het beste zijn werk doen, want de koeling is heel  natuurlijk ook een heel belangrijk onderdeel want, als de koeling niet goed werkt loopt de temperatuur te hoog op als de motor hard moet werken en ook als je met een rustige snelheid naar boven rijdt, is het zo dat de rijwind minder wordt en dan ziet u de temperatuurmeter naar boven gaan en dat is niet oké, misschien moet u dan onderweg wel stoppen om uw motor te laten koelen en dat is niet zo het moet zijn.

Rijden in de bergen, let dus op.

Waar moet je nog meer op letten bij het rijden in de bergen is. Denk om de hoogte van de camper. Ook een uitstekende rots of boom kan heel vervelende schades opleveren. Denk ook om de draaicirkel wanneer je door haarspeldbochten rijd. De regel is dat stijgend verkeer voorrang heeft. Kijk vooruit of je samen met het tegemoetkomend verkeer door een haarspeldbocht past. Ben jij aan het afdalen? Wacht dan even tot de tegenligger de bocht door is als het niet zou passen, ten eerste maakt u dat een heer int verkeer, dit geldt ook voor de dames natuurlijk maar het is vaak zo, als men met een camper rijdt, er toch vaak al een stempel op gedrukt wordt. Probeer dit da in ieder geval te voorkomen.

Specialisten.

Dit hele bovenstaande bericht heb ik voor jullie gemaakt en ook  hoop ik, dat u er ook iets aan heeft maar toch wil ik wel even benadrukken. Als u de weg op gaat met uw camper, laat dan uw camper eens door de specialisten op alle technische punten controleren en dan met name vooral de  banden en de remmen maar ook zeker de koeling, dat dit allemaal goed functioneert en natuurlijk ook de verlichting is een puntje om na te laten kijken.
Verder wens ik alle camper bezitters een heel fijne vakantie maar bovendien een super goed camperseizoen. team “campertraveling” 

Weergaven: 803

2 gedachten over “Waar op te letten als je met een camper rijdt

  • Marian van Oers-Roubos

    Wat een geweldig duidelijk en informatief artikel voor de (beginnende) camperaar. Zou zulke informatieve graag uitprinten zodat ik ze af en toe weer eens terug kan lezen. Is dat mogelijk? Ik krijg het niet voor elkaar. Bedankt.

    • Hallo Marian, het stuk wat er nu op staat blijft er ook opstaan en inderdaad het uitprinten gaat niet maar is ook niet nodig, ga gewoon af en toe eens naar de website http://www.campertraveling.nl en daar kunt u het dan ook weer teruglezen, vr gr Wim

Reacties zijn gesloten.

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren