Over belading en de prent die er voor staat.

Over belading.

Het gebeurt nog steeds, over belading. Je hoort de gekste verhalen op forums en dan zie je ook antwoorden bijvoorbeeld, ik rij al heel veel jaren te zwaar beladen en nooit een boete gehad. Uit een peiling wat de NKC gehouden heeft, blijkt dat 2 van de 5 camperaars hun camper nog nooit gewogen heeft en 1 op de 4 van de campers is of zijn wel eens te zwaar beladen op pad gegaan en dan nog eens 20 procent heeft daarnaast geen idee of hun voertuig wel eens te zwaar beladen is geweest, dit is toch wel zorgelijk lijkt mij.

Weet wat je weegt.

Hoe kom je er eigenlijk achter wat je camper vol beladen weegt? Natuurlijk door je camper van tijd tot tijd te wegen en geloof mij, het is echt wel nodig en waarom? Wel omdat we niet half weten wat we allemaal meenemen in de camper.

Let bij de belading van jullie camper ook op de verdeling van de lading over de assen  Voor de goede bestuurbaarheid is bepaald, dat 30% van de totale massa op de vooras moet rusten. Weeg op de weegbrug dus de druk van de vooras en de achteras apart. Door deze twee op te tellen ken je het totaal gewicht van je camper.

Wat je bij een weegbrug niet meet, is de verdeling van het gewicht over de linker en de rechter kant van je camper. Dat is natuurlijk ook van belang in verband met de wegligging, ongelijkmatige slijtage van uw banden en vergeet ook niet dat de uitlijning van uw camper niet altijd op orde is. Dit kun je met zo’n weegschaal goed achterhalen. Hier meet je per band het gewicht van je camper. Er zijn formules voor om de druk van de band  te vermenigvuldigen en dan de druk van de vooras te berekenen maar dit wil ik jullie niet aandoen omdat het niet zo eenvoudig is.

Hier een lijst met weegbruggen in Nederland en bekijk boor u zelf of er een weegbrug bij u in de buurt is om van tijd tot tijd uw camper te wegen en te oordelen of u alles goed beladen heeft.

Theoretisch kan de minste overbelading van een camper leiden tot een boete en/of kan verlangd worden dat lading wordt verwijderd. In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels.

Passagier 75 kg
Luifel 35 kg
Satelliet, ontvanger, TV 18 kg
Zonnepaneel 10 kg
Extra huishoudaccu 25 kg
Gasfles 15 kg
Schoon water 100 kg
Vuil water 20 kg
Drager met 2 e-bikes 75 kg
Airconditioning 20 kg
Kampeertafel met 2 stoelen 10 kg
Boeken, kleding, laptop, beddengoed 50 kg
Schoonmaakmiddelen, gereedschap, diversen 25 kg
Proviand

Technisch toegestane massa

Onze ‘heavy’ camper heeft een “technisch toegestane massa” van 4250 kg. Omdat André nog geen C1 rijbewijs had, hebben we NO-MAD bij de RDW laten omzetten naar 3500 kg. Dat is dus eigenlijk een juridisch en zo je wilt belastingtechnisch truukje. Met dezelfde kar kunnen we nu (weliswaar met weinig lading) met het B-rijbewijs rondrijden. Laten we even stellen dat onze NO-MAD ‘ledig’ 3400 kg weegt. Het laadvermogen is dan 3500 – (3400-100) = 200 kg. Toen het C1 rijbewijs binnen was, is hij weer teruggezet naar 4250 kg. Het laadvermogen was daarna 4250 – (3400-100) = 850 kg.

We kunnen nu tegen de kosten van € 1400 voor het C1 rijbewijs èn een hoger tarief aan wegenbelasting, èn hogere kosten op tolwegen, èn hogere kosten voor veerboten, èn snelheidsrestricties op buitenlandse wegen zo’n 650 kg méér meenemen. Let wel, aan de wagen zelf is dus NIETS veranderd. Maar goed, we besparen ons zo wel een aantal boetes op overbelading. En die zijn niet mals.

Of een camper opgewaardeerd kan worden naar een hoger maximum toegestane massa hangt dus af van de technisch toegestane massa. Dat is ook niet zo gek: de techniek (onderstel, remmen, vering, etc) bepaalt wat jouw camper zoal aankan. Het is onder omstandigheden mogelijk de technisch toegestane massa te laten verhogen. Het voert te ver in dit artikel om dat uit te diepen. Zoek op google en je komt in een woud aan artikelen over kosten, bureaucratie en ellende.

 

Adressen-weegbruggen-Nederland

Hits: 0

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *