OPGELET: heel Wallonië wordt Lage Emissiezone vanaf 2023
België.
Feit of fabel?
Het is namelijk zo dat dit bericht mij on der ogen kwam en ik het toch even kenbaar wilde maken en dit voor het feit, dat het in mijn ogen zo is, waar rook is is vuur en mocht het zo zijn dat het niet zo is, dan ben ik blij voor alle bestuurders van welk voertuig dan ook maar we weten allemaal dat er in de EU besloten is om de fijnstof drastisch naar beneden te brengen.
Fijnstof is een verzamelnaam voor heel kleine deeltjes in de lucht. De deeltjes kun je met het blote oog niet zien: ze zijn maar een paar micrometer groot (1 micrometer is duizend keer kleiner dan een millimeter). Deeltjes die kleiner zijn dan 10 micrometer worden PM10 genoemd, deeltjes die kleiner zijn dan 2,5 micrometer heten PM2,5 en nog kleinere deeltjes noemen we ultrafijnstof. Roet is ook een belangrijk onderdeel van fijn stof: het bestaat uit deeltjes die zijn samengeklonterd.
Maar ook de stikstofdioxide.
Wat is stikstof? Stikstof (N2) is een kleur- en reukloos gas dat overal om ons heen is. Ongeveer 78% van alle lucht bestaat uit stikstof. Stikstof is van zichzelf niet schadelijk voor mens en milieu. Maar er zijn ook verbindingen van stikstof in de lucht die wel schadelijk kunnen zijn voor mens en milieu.
Beste mensen die er sceptisch naar kijken en er tegenover staan, dit is iets wat ik niet verzonnen hebt maar dat wordt in Brussel vastgelegd en wij als camper vrienden zullen hier dan ook naar alle waarschijnlijkheid de gevolgen van moeten dragen ben ik bang maar zoals ik al zei, mocht het niet zo zijn, dan heb ik het voor niets laten weten en hoe zeggen ze dit dan zo mooi, dit kunt u als niet verzonden beschouwen. maar wat nu als het wel zo is, dan zijn wij dus de mensen met een oudere camper de pineut.
Het nieuws is in ons landsgedeelte zowat onopgemerkt gebleven, maar begin 2019 werd reeds beslist dat het hele Waalse gewest vanaf 1 januari 2023 één grote Lage Emissiezone wordt, waarbij vanaf die datum alle auto’s van voor 1997 alvast niet meer toegelaten zullen zijn.
Sinds januari 2020 mogen de Waalse gemeenten zelf beslissen over de invoering van Lage Emissiezones. Momenteel heeft geen enkele stad of gemeente er al zo’n zone ingevoerd, al bestaat de kans dat ze er nog komt in Namen en in Luik en heel misschien in Eupen, hoewel de plannen ervoor allesbehalve concreet zijn.
Op de officiële website van het Waals gewest lezen we dat naast mogelijke lokale en regionale LEZ ’s, waar de lokale overheden zelf over mogen beslissen, vanaf 2023 over het hele Waalse grondgebied één grote Lage Emissiezone wordt ingesteld.
Volgens een tabel met periodieke verstrengingen zal de Waalse overheid overgaan tot het weren van auto’s met een te oude euronorm over het hele gewest, en dus niet alleen in de eventueel reeds vroeger ingestelde stedelijke of gemeentelijke Lage Emissiezones.
Concreet zal het vanaf 1 januari 2023 verboden zijn om nog in Wallonië te rijden met een voertuig van de categorie M1 zonder euronorm of met een Euro 1-classificatie. Het gaat daarbij dus om personenwagens en minibussen die tot 1996 in het verkeer gebracht zijn.
Vanaf 01/01/2024 zijn ook Euro 2-auto’s verboden (ingeschreven tussen 1997 en 2000), vanaf 01/01/25 gevolgd door Euro 3-voertuigen (2001-2005).
Vanaf januari 2026 zijn ook de tussen 2006 en 2010 ingeschreven Euro 4-auto’s niet meer welkom. Het gaat daarbij telkens om zowel benzine- als dieselwagens.
Vanaf 2028 wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine en diesel. Benzine met Euro 5 zullen dan wel nog toegelaten zijn, diesels niet meer. In 2031 wordt Euro 6 de norm. Een diesel met die norm is dan niet meer welkom, een benzine nog wel.
Wie bijvoorbeeld met een Euro 5-diesel uit 2015 rijdt zal volgens de regel dus niet meer in Wallonië mogen rijden vanaf januari 2028, stelt de site van de overheid. Benzine zullen dan wel nog toegelaten zijn als ze minimaal aan de Euro 5-norm voldoen.
De Waalse overheid voorziet uitzonderingen voor prioritaire voertuigen, het leger en dergelijke, en ook voor voertuigen die aangepast zijn voor het vervoer van mensen met een beperking. Daarnaast stelt ze ook dat een uitzondering wordt voorzien voor “voertuigen die minder dan 3.000 kilometer per jaar rijden” maar vermeldt ze niet hoe daarop gecontroleerd kan of zal worden, al zal dat mogelijk via de jaarlijkse of tweejaarlijkse autokeuring verlopen en/of via een camerasysteem.
Een andere uitzondering wordt voorzien voor auto’s met op zijn minst een Euro 4-norm die zijn aangekocht voor 1 januari 2019 (de bekendmaking van deze nieuwe regelgeving). Die auto’s zullen gedurende een nader te bepalen periode nog toegelaten zijn voor zover ze niet van eigenaar veranderen.
Er wordt wel gezegd dat er nog een oplossing wordt uitgewerkt voor oldtimers. Over hoe die oplossing er zal uitzien is nog niets bekend. Hoe dan ook sluit een oplossing voor oldtimers nog steeds liefhebbersauto’s en jonge oldtimers van minder dan 30 jaar uit van toegang tot het gewest (tenzij ze onder die “3.000 kilometer per jaar”-norm vallen).
Als er geen oplossing wordt gevonden voor eigenaars van oldtimers of andere liefhebberijauto’s dreigt dit een zware klap te zullen zijn voor het toerisme en natuurlijk voor de hobbyisten zelf. Wallonië, en de Ardennen in het bijzonder, zijn namelijk een geliefkoosde trekpleister voor oldtimerliefhebbers die er tussen de trajecten met hun geliefde vierwieler stoppen voor een hapje en een drankje, een overnachting of een bezoekje aan lokale bezienswaardigheid. Als deze bron van inkomsten zal wegvallen zal dit onvermijdelijk zware gevolgen hebben voor het toerisme in de regio. Het gewest heeft er dus alle belang bij om een eenvoudig uitzonderingsregime te voorzien voor auto’s met het oldtimerstatuut, al dan niet los van de “3.000 kilometer per jaar”-regel.
Weergaven: 2476