Hoe beperkt met een Euro 4- en Euro 5-camper.
Er worden op dit moment redelijk veel oudere campers aangeboden en verkocht. Maar wat is dan oud? Dan hebben we het over wat oudere maar goede tweede hands campers en daar zitten heel veel campers bij die voldoen aan Euro 4 of 5. emissie norm Als je zo’n camper aanschaft, hoop je nog een aantal jaar mee te kunnen doen. Maar is dit ook zo of worden de milieu beperkingen met betrekking tot Euro 4 en 5 in de nabije toekomst zo streng dat je geen kant meer op kan?
Nieuwe euro 6 campers zo uit de fabriek.
De reden dat er veel campers worden aangeboden die voldoen aan de Euro 4- en Euro 5-emissie norm, is dat bezitters vrezen daar straks niet meer overal mee te mogen komen. Het is in veel Duitse binnensteden voor deze voertuigen al een probleem. In Frankrijk worden de regels ieder jaar strenger en in sommige Belgische steden zijn er ook al milieu zones. Zoals Antwerpen Brussel en Gent maar er zullen er zeker nog meer volgen
Heel Wallonië zal in 2023 taboe zijn voor diesels die niet minstens aan de Euro 5-norm voldoen en in 2025 wordt dat aangescherpt naar Euro 6, ja wat denkt u nu ? Net als ik, slaan ze niet een beetje door ? Mijn antwoord is ja maar helaas zult u daar niets aan hebben en als camper bezitter worden we er wel mee geconfronteerd en zeker mee opgezadeld aan een norm, die waarschijnlijk nooit haalbaar is dat deze gehaald gaat of gaan worden maar goed, er zit dus wel zeker een soort risico aan het kopen van een camper met slechts Euro 4 of Euro 5, zeker als je van plan bent die langer te houden. Tot 2025 zit je vermoedelijk nog wel goed als je de stad niet in hoeft, maar daarna zal het ieder jaar problematischer worden.
Een midden camper qua leeftijd 21 jaar oud zonder dieselnorm sticker.
Emissienorm | Datum 1ste inschrijving | Toegang diesel in LEZ? | Toegang benzine in LEZ? |
---|---|---|---|
Euro 0 | Voor 1/07/1992 | Geen toegang | Geen toegang |
Euro 1 | Van 1/07/1992 tot 31/12/1996 | Geen toegang | Toegang tot 01/01/2020 |
Euro 2 | Van 1/01/1997 tot 31/12/2000 | Geen toegang | Toegang tot 01/01/2025 |
Euro 3 | Van 1/01/2001 tot 31/12/2005 | Zonder roetfilter geen toegang | Toegang tot 01/01/2028 |
Euro 4 | Van 1/01/2006 tot 31/12/2010 | Toegang tot 01/01/2020 | Vrije toegang |
Euro 5 | Van 1/01/2011 tot 31/08/2015 | Toegang tot 01/01/2025 | Vrije toegang |
Euro 6* | Van 1/09/2015 tot 31/08/2019 | Vrije toegang | Vrije toegang |
Hierboven ziet u dat de datums al aangegeven staan tot wanneer er vrije toegang is maar wat gebeurt daarna, wie zal het zeggen maar dat het steeds strenger wordt en je bijna nergens meer terecht kunt, zeker in de steden niet maar hoeve=r zal dit gaan, zullen we altijd op de snelwegen langs of door een stad mogen kruisen? Waarschijnlijk niet.
Wanneer is een milieu sticker niet nodig in Duitsland?
Er zijn een aantal gevallen waarin het niet nodig is een milieu sticker voor je auto aan te schaffen en je toch de Duitse steden met een milieu zone in mag. Deze uitzonderingen gaan zelfs op wanneer de auto niet voor een milieu sticker in aanmerking komt.
- Als je over een Europese Gehandicaptenparkeerkaart beschikt, ongeacht of deze kaart voor de bestuurder of een passagier is.
- Als je auto een oldtimer is met een historisch blauw kenteken (milieuregels).
- Als je als diplomaat of vertegenwoordiger van de NAVO werkzaam bent.
Parkeer je je auto, dan moet voor de controlerende verkeersagenten duidelijk zichtbaar zijn dat je niet over een milieu sticker hoeft te beschikken. In het geval van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart leg je deze het beste aan de rechterkant onder de voorruit, daar waar zich normaal gesproken de milieu sticker bevindt.
Verder mogen ook brom- en snorfietsen, motoren, scooters, landbouwvoertuigen, politiewagens, ziekenwagens en brandweerwagens zonder milieu sticker een Duitse Umweltzone in. Dit geldt tevens voor de Nederlandse politie, brandweer en reddingsdiensten wanneer ze in Duitsland ingezet worden.
Een schitterende oldtimer Setra bus van 45 jaar oud die qua leeftijd overal heen mag.
Het is in Duistsland zo. dat als je voertuig ouder is dan 30 jaar, dan is het een oldtimer maar in Nederland is die regeling zo dat uw voertuig 40 jaar of ouder moet zijn, lang leve Europa maar ook weer zo’n regel waar het bij vele landen anders is helaas
U kunt ook op deze link kijken of u daar gegevens van ziet, overzichtelijk per land. campertraveling.nl/landeninformatie
Het zal nu altijd wel een moeilijk punt blijven maar wat nu het juiste is voor iemand die een camper wilt aanschaffen, wij weten het niet en kunnen ook niet in de portemonnee van iemand kijken wat de mogelijkheden zijn . Bij deze wens ik u heel veel wijsheid toe bij het maken van uw beslissing. Een hele fijne vakantie toegewenst.
Weergaven: 7996