Bürstner komt gedupeerden tegemoet
Eigenaren van een Bürstner-camper met een opbollende vloer die binnen vijf jaar na de eerste aflevering melding hebben gemaakt van het euvel, krijgen de reparatie vergoed. Die toezegging heeft Bürstner de gedupeerden gedaan, na overleg met de NKC.
Aanleiding was de stroom van klachten die op gang kwam na een oproep van NKC-lid Ineke Renses op Facebook: vele tientallen eigenaren van een Bürstner van de bouwjaren 2014 tot en met 2018 bleken te maken te hebben met een opbollende vloer. Na een bijeenkomst van gedupeerden op het kantoor van de NKC met een delegatie van Bürstner Nederland, waar is afgesproken dat de NKC de klachten zou inventariseren, liep de teller op tot meer dan tweehonderd.
Protocol voor reparatie
Klacht was niet alleen dat de vloer kapot ging, maar ook dat de dealers nogal verschillend met het probleem omgingen: waar de een nul op rekest kreeg, ontving de ander een tegemoetkoming. Met het opstellen van een protocol is aan die onduidelijkheid een einde gekomen. Wie na de garantietermijn van twee jaar, maar binnen vijf jaar na de eerste aflevering van de camper melding heeft gemaakt van het gebrek, mag de vloer alsnog op kosten van Bürstner laten repareren. Is de melding later of nog helemaal niet gedaan, dan brengt Bürstner een eigen bijdrage van 2.000 euro in rekening. De kosten van reparatie bedragen 2.500 tot 3.000 euro. “Maar neem in zo’n geval altijd contact op met Bürstner”, adviseert NKC-directeur Stan Stolwerk. “Mogelijk is er toch een reden om de klant verder tegemoet te komen.”
Tevreden over afloop
Renses, die de kwestie aankaartte, maakte deel uit van de NKC-delegatie die met Bürstner in Duitsland in gesprek ging en is matig tevreden. “We zijn heel vriendelijk ontvangen en Bürstner heeft erkend dat er een verkeerde materiaalkeuze is gemaakt en ook dat het bedrijf niet op een juiste manier met de klachten is omgegaan”, zegt zij. “En het is fijn dat er nu duidelijkheid is, maar het blijft pech als je niet kan aantonen dat je binnen de termijn van vijf jaar je klacht kenbaar hebt gemaakt. Of als de problemen later zijn begonnen.” Stolwerk is tevreden met de afloop. “Het is een redelijk aanbod en er is nu duidelijkheid. Als NKC houden we wel de vinger aan de pols.”
Bürstner heeft het protocol gedeeld met de dealers, dus eigenaren van een Bürstner met een bollende vloer kunnen zich daar melden. Vervanging kan vervolgens plaatsvinden bij een van de vier reparatielocaties, twee in Duitsland en twee in Nederland. Transportkosten zijn voor rekening van de klant.
Weergaven: 107