Camperaars gaan betalen naar gebruik.
Camperaars betalen net zoals alle automobilisten vanaf het jaar 2030 waarschijnlijk geen wegenbelasting en bpm meer, maar een bedrag per kilometer is het plan om dit te gaan hanteren, zowel in Nederland als in vele andere landen. Dit komt uit een brief, over dit item van de staatssecretaris Van Rij van Financiën en zo ook van minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat, die ze vorige week naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. Wat zal dit gaan betekenen voor de camperaars, die de camper in de vakantie en weekenden gebruiken zullen deze camperaars dit ook gaan betalen, of wordt dit weer een aparte regeling.
Er wordt natuurlijk al een hele lange tijd over gesproken, maar betalen naar het gebruik gaat er als het aan het kabinet ligt nu ook echt van komen. Dit zal worden ingevoerd om de lasten eerlijker te verdelen en om de uitstoot van CO2 en de drukte op de wegen tegen te gaan. Daar komt bij dat het kabinet wil dat alle nieuwe verkochte auto’s elektrisch gaan rijden en dus ook vanaf 2030 geen emissie meer hebben.
Hoe de heffing per kilometer praktisch wordt uitgevoerd staat is voorlopig nog een raadsel, maar het is wel duidelijk, dat het kabinet zeer zeker gaat kiezen voor een systeem waarbij het niet uitmaakt waar en wanneer de automobilist de kilometers maakt. Daarmee gaat het kabinet ingewikkelde keuzes op het gebied van de privacy uit de weg. Het moet vooral eenvoudig zijn en het mag niet meer geld kosten.
Maar laten we duidelijk zijn, er zal betaald moeten worden en natuurlijk is de regering zo aan het kijken en berekenen om ongeveer hetzelfde bedrag binnen te harken zoals het nu is Dit betekent dat automobilisten en dus ook camperaars die door Europa trekken ook een bedrag per kilometer gaan betalen. Hoe de kilometers worden geregistreerd is nog niet helemaal duidelijk.
Einde kortingsregelingen.
De nieuwe heffing maakt een eind aan een woud van de vele kortingsregelingen, zoals het kwarttarief voor campers. Uitsluitend voor motorrijders blijft er vooralsnog een uitzondering bestaan. Die betalen een vast bedrag per jaar. Of er in het kilometertarief onderscheid komt tussen de verschillende soorten brandstof en milieu kenmerken en of gewicht van het voertuig, wil het kabinet nog nader onderzoeken.
Uiteraard staat ook de hoogte van het kilometertarief niet vast. Wel is duidelijk dat het kabinet het nieuwe systeem kostenneutraal wil invoeren: de heffing moet de schatkist net zoveel opleveren als het huidige systeem van motorrijtuigenbelasting en bpm. De accijnzen op fossiele brandstoffen blijven bestaan.
Camper recreatie moet toegankelijk blijven.
Wel is het belangrijk dat recreëren met de camper mogelijk blijft en dat camperaars in ieder geval niet meer gaan betalen. Dit is in de kern een eerlijke manier van het delen van de kosten, natuurlijk hopen we, dat er wel een verlaagd tarief voor campers zal gehandhaafd worden. Camperaars gebruiken immers de camper recreatief en rijden op rustige tijden in gebieden waar het doorgaans niet druk is, het is dan niet redelijk als camperaars meer gaan betalen.
We gaan dit natuurlijk op de voet volgen en natuurlijk houden we u op de hoogte van de situatie, wordt vervolgd.
Weergaven: 1096