Oorlog treft ook camperbranche.
De oorlog in Oekraïne treft de auto-industrie en daarmee ook de camperbranche. Dat blijkt uit diverse publicaties in de regionale media. Zeker de levering van kabelbomen vanuit twee vestigingen van het Duitse bedrijf Leoni in het westen van Oekraïne zou problematisch zijn.
Een kabelboom van een moderne auto bestaat uit een bundel van tientallen dikke en dunne draden, met talloze aftakkingen. De boom vormt het centrale zenuwstelsel van een auto en verbindt alle elektrische apparatuur, verlichting, instrumentenpaneel, motormanagement en sensoren met elkaar. De boom maakt deel uit van de carrosserie en achteraf inbouwen is geen optie.
Leveringsproblemen.
Omdat autofabrikanten nauwelijks voorraden aanhouden en onderdelen pas worden geleverd vlak voordat ze nodig zijn, leidt een stagnatie in de toelevering onmiddellijk tot problemen. Zo heeft VDL Nedcar al laten weten dat de productie van Mini’s en BMW’s is stilgelegd en ook de Duitse auto-industrie ligt plat. Bij Fiat komt de crisis boven op de leveringsproblemen die het merk al had vanwege het tekort aan chips. Volgens de website Campingtrend zijn er zelfs sterke geruchten dat het merk zich helemaal uit de campermarkt wil terugtrekken.
“Voor mensen die al een tijdje wachten op de levering van een nieuwe camper is dit natuurlijk heel vervelend nieuws”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “Maar het staat in geen enkele verhouding tot het onnoemelijke leed dat zich op twee dagen camper rijden hiervandaan voltrekt. In een land waar de vrijheid op het spel staat, de vrijheid en onafhankelijkheid die camperaars als kernwaarde ervaren en die past bij onbezorgd camperplezier. Die vrijheid heeft met de oorlog in Oekraïne opeens een heel andere lading gekregen. Laten we hopen dat er snel een einde komt aan deze tragedie.”
Geen snelle oplossing.
Het is niet eenvoudig om op korte termijn een oplossing te vinden voor het probleem met de kabelbomen, het grootste knelpunt bij de productie van basisvoertuigen voor campers, zo stellen kenners van de branche. Er zijn elders op de wereld weliswaar meer producenten van kabelbomen, maar elk automodel heeft z’n eigen specifieke kabelboom. Het kan maanden duren om een productielijn in te richten en mensen op te leiden
Weergaven: 148