Techniek

Zwarte doos moet verkeersveiligheid vergroten.

Het duurt nog even voordat camperaars er iets van gaan merken, maar een ongeluk veroorzaken en vervolgens wegkomen met een suffe smoes, is er in de toekomst niet meer bij. Vanaf 6 juli dit jaar moeten namelijk alle nieuw ontwikkelde auto’s en dus ook campers zijn uitgerust met een EDR (event data recorder), die talloze gegevens van de rit registreert en opslaat. Te vergelijken met de zwarte doos in een vliegtuig, met dat verschil dat gesprekken in de campercockpit niet worden opgenomen.

Wel registreert deze in de volksmond genoemde zwarte doos de snelheid, het toerental, de remkracht, het dragen van de gordel, stuurbewegingen, de werking van veiligheidssystemen en ga zo maar door. Deze gegevens kunnen helpen bij het vaststellen van de schuldvraag, maar ook fabrikanten helpen om de veiligheid van hun voertuigen te verbeteren. Het is de bedoeling dat alleen de overheid en de fabrikanten het systeem kunnen uitlezen. Uitschakelen van de EDR is niet mogelijk.

Tientallen jaren.

De Europese verplichting geldt vanaf 6 juli voor nieuw ontwikkelde auto’s en vanaf 2024 alle nieuw verkochte voertuigen. Fabrikanten hebben dus nog even de tijd om hun bestaande aanbod voor een EDR te voorzien. Maar het zal dus nog vele jaren duren voordat de EDR gemeengoed wordt, want campers kunnen tientallen jaren meegaan.

Intelligente snelheid assistent.

Overigens zijn fabrikanten vanaf dezelfde datum ook verplicht hun nieuwe modellen uit te rusten met ISA (intelligente snelheid assistent). Dit systeem maakt het via verkeersbordherkenning lastig om snelheidsovertredingen te begaan. Maar omdat het systeem nog niet intelligent genoeg is om het verschil te zien tussen een echt verkeersbord en een nepper van een boze buurtbewoner, is dit systeem vooralsnog handmatig uit te schakelen. Dat moet dan wel na elke start.

Bezoeken: 164

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren