Veersystemen en hulpvering.

Met een hulpveersysteem wordt het veersysteem stugger. Een stuggere vering biedt veel meer weerstand tegen het overhellen van de opbouw van uw camper. Daarnaast voorkomt het te ver doorzakken van de vering na belading.

Welke systemen zijn er?

  • Met een hulpveer.
  • Met een hulpluchtveer.
  • Met een zwaardere schroefveer.
  • Met een loadadjuster.
  • Door de voorspanning van de bladveer te vergroten.

Hulpveren.

 

Met een extra veerblad kan de standaard draagveer stugger worden gemaakt. De toepassing van een extra veerblad kan alleen wanneer het hoofd draagveersysteem uit een bladveer bestaat. Zo hebben bijvoorbeeld alle zogenaamde Euro-chassis van Peugeot, Fiat en Citroën een bladveer bij de achteras.

Hulpluchtveer.

Een hulpluchtveer is een luchtbalg die tussen de as en het chassis wordt gemonteerd. Met een luchtpomp is deze op druk te brengen. Nadat de camper is beladen, zakt de hoofd draagveer in. Door nu de hulpluchtveer op druk te brengen, kan het doorzakken worden gecorrigeerd. Tegelijkertijd wordt de vering stugger.

Het is niet de bedoeling dat de hulpluchtveer de functie van de hoofd draagveer volledig overneemt. Het woord zegt het al, het is een hulpveer, die de hoofdveer alleen ondersteunt.

Belangrijk aandachtspunt hulpluchtveer.

Er moet rekening worden gehouden met de automatische remkrachtregeling bij de achteras. Veel oudere basisauto’s zijn uitgerust met een lastafhankelijke remkrachtregeling.

Door de toename van het gewicht zakt de opbouw meer in de richting van de as. Via een stangenstelsel vindt er een regeling plaats in het remsysteem, zodat tijdens het remmen met een hogere rem druk de achteras kan worden afgeremd. Deze hogere rem druk is nodig vanwege de toename van de massa van de camper.

Wanneer bij een beladen camper met behulp van de hulpluchtveer de bovenbouw naar boven wordt gebracht, krijgt de regeling het sein dat de camper niet zo zwaar beladen is, terwijl dat niet het geval is. De remdrukregeling past zich aan deze gewijzigde hoogte aan, waardoor de rem druk niet meer gerelateerd is aan de toegenomen massa van de camper.

Bij toepassing van hulpluchtvering is dit bij oudere basisauto’s een belangrijk aandachtspunt. Het is dan ook zaak de remdrukregeling aan te passen aan de gewijzigde constructie. De vakman kan je hier het beste over informeren.

Zwaardere schroefveer.

 

De vering kan ook stugger worden door zwaardere schroefveren te monteren. Het toegepaste materiaal heeft een grotere diameter waardoor de veer stugger wordt. Bovendien is het mogelijk de wagenhoogte te verhogen.

Loadadjuster,

Dit is een schokbreker die aan de buitenzijde een schroefveer heeft. Normaal gesproken vangt de schokbeker de schokken op en heeft het geen dragende functie onder de camper. Door een schroefveer aan de buitenzijde op te nemen krijgt dit onderdeel wél een dragende functie. Daarmee wordt de vering stugger en geeft dit onderdeel mede weerstand tegen het overhellen van de camper.
Bij minder extreem overhellen biedt dit type schokbreker een praktische oplossing. Het is bovendien een relatief goedkope oplossing.

Verhogen van de voorspanning.

Aan de standaard bladveer kan meer voorspanning worden gegeven. Alleen gespecialiseerde bedrijven kunnen dat doen. De hoofdbladveer wordt daartoe geheel gedemonteerd. Vervolgens wordt de hoofdbladveer in een smidsevuur verwarmd. Op een speciale bank wordt de bladveer zodanig gevormd dat deze na montage meer voorspanning heeft.

Door de hogere voorspanning van de bladveer is de veer als het ware stugger. De veer is nu beter in staat de toegenomen massa na het beladen van de camper te dragen en biedt ook beter weerstand tegen het overhellen van de camper.

Hits: 37