Dieselclaim Fiat van start
ConsumentenClaim, de Consumentenbond en de NKC bundelen hun krachten om een mogelijke claim voor te bereiden tegen Fiat. Dit vanwege onregelmatigheden in de software van Fiat-motoren die in campers zijn gebruikt. Deze software staat ook bekend als sjoemelsoftware.
De NKC stelt zich op het standpunt dat actie geboden is en dat een eventuele genoegdoening het beste in onderling overleg met de aansprakelijke partijen bereikt kan worden. Als dat geen uitkomst biedt, meent de NKC dat de beoordeling van de sjoemelsoftware aan de rechter moet worden voorgelegd. Dit vereist een gerichte expertise en een lange adem. Om die reden heeft de NKC aansluiting gezocht bij de Dieselclaim van de Consumentenbond en ConsumentenClaim. Zij hebben veel ervaring op het terrein van massaclaims.
Aanmelding bij de Dieselclaim is op basis van ‘no cure no pay’. Dit betekent dat als aanmelding bij de Dieselclaim, waar de NKC naar verwijst, tot een eventuele vergoeding voor de gedupeerden leidt, maximaal 25 procent wordt ingehouden als vergoeding voor gemaakte juridische kosten. Het is hierbij altijd de bedoeling zoveel mogelijk van deze kosten op de aansprakelijke partijen te verhalen en er worden geen kosten in rekening gebracht als er geen genoegdoening voor de gedupeerden komt.
De NKC heeft zelf geen financieel belang, ook niet bij een eventuele procedure bij de rechter en een eventuele compensatie voor de gedupeerden. De NKC wenst dat het nadeel van gedupeerde camperaars wordt weggenomen, maar wil ook dat het toekomstig camperplezier van camperaars wordt gewaarborgd en zij op de meest duurzame manier van hun camper kunnen blijven genieten.
Weergaven: 56