LAATSTE NIEUWS

Camper brandstoftransitie

Camperaars die vooruitlopend op de energietransitie een bijdrage willen leveren aan het verlagen van de uitstoot van CO2, doen er goed aan HVO te tanken, in plaats van gewone diesel. Dat is een van de conclusies die te trekken is uit het Brandstofdebat van de BOVAG.

Op termijn is dat echter niet voldoende, want in Europa is besloten dat er vanaf 2035 geen nieuwe voertuigen met fossiele aandrijving meer verkocht mogen worden. En vanaf 2050 mogen deze voertuigen in Europa de weg niet meer op. Hoewel dit nog ver weg lijkt, maar ja je weet het maar nooit.

 Wanneer is het omslagpunt

Het is te verwachten dat steeds meer auto’s elektrisch zullen rijden, zo komt naar voren uit een onderzoek van ecorys dat in december tijdens het Brandstofdebat is gepresenteerd. Op dit moment is ongeveer 30 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch maar ook de verwachting van de onderzoekers is, dat dit gaat stijgen naar plusminus 65 procent in 2030. Sommige critici vragen zich af of elektrisch rijden echt beter is voor het milieu, gezien de vraag naar grondstoffen en milieubelasting bij de productie van batterijen. Maar uit het onderzoek blijkt dat het omslagpunt zich al na 25 duizend elektrische kilometer voordoet. Daarna is er uitsluitend nog winst als het gaat om de verlaging van de uitstoot van CO2.

Elektrificatie heeft dus de toekomst. In de onderzoeken ligt de focus vaak op personenauto’s en vrachtverkeer, maar natuurlijk wordt er ook gepleit voor aandacht voor een duurzaam perspectief voor campers. Voor bestelauto’s wordt verwacht dat batterij-elektrische technologie de belangrijkste zal zijn, terwijl waterstof naar verwachting een goed alternatief kan zijn voor zwaarder transport.

Latere generatie

Er wordt in de komende jaren toegespitst op de brandstoftransitie voor campers en wat dit proces concreet voor camperaars gaat betekenen. En natuurlijk wil men de campergebruikers zo goed mogelijk gaan informeren over dit alles en de toekomst van en voor de camper en de ontwikkelingen in de energietransitie.
Want iedereen wil natuurlijk de aarde doorgeven aan de volgende generatie, waarbij iedereen kan blijven genieten van alles maar ook van het  camperwereldje.

HVO wat is dit

Voor dit moment is het op grote schaal overschakelen op elektrische campers geen reëel perspectief, maar het tanken van HVO kan wel. HVO100 is hernieuwbare diesel met een CO2-uitstoot die maar liefst 90 procent lager is dan die van fossiele brandstoffen. Bij gebruik van HVO20 of HVO30, dat respectievelijk 20 en 30 procent HVO bevat, blijft de garantie van de autofabrikant geldig. Het tanken van HVO draagt dus bij aan het tegengaan van de klimaatverandering.

HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is een nieuw type dieselbrandstof. Het wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval. Er komt geen druppel fossiele aardolie meer aan te pas. Hierdoor is HVO een fossielvrije en hernieuwbare brandstof met enorme voordelen op het gebied van duurzaamheid. Denk aan een zeer hoge CO2-reductie van maar liefst 90% (well-to-wheel) en een lagere uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, stikstof en zwavel. HVO diesel is vrijwel geurloos en goed biologisch afbreekbaar.

Overstappen naar HVO is heel eenvoudig. Het is een hoogwaardige dieselkwaliteit die voldoet aan de EN15940 norm voor paraffinische brandstoffen. Technisch gezien kan deze nieuwe dieselsoort probleemloos in alle moderne dieselmotoren worden gebruikt. Vrijwel alle EURO6 truckmotoren en steeds meer trekkers en landbouwmachines hebben reeds een officiële goedkeuring van de fabrikant voor HVO/EN15940. Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw voertuig of overleg met uw dealer.

Heeft u al een thuistankinstallatie voor diesel op uw bedrijf, dan kunt u meteen overstappen naar HVO. U hoeft hiervoor niets aan te passen aan uw tankinstallatie of dieseltank. HVO tanken werkt net als diesel tanken, dus ook voor uw medewerkers verandert er niets.

Bezoeken: 51

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren