Van boot naar camper(21)

Vervolg van 20

De avond bleef het heel lang warm en we hebben tot midden in de nacht buiten gezeten maar ik verveelde mij een beetje en  dan ben ik nogal van een rondje lopen op de camping, dan maakt het me niet uit wie het is of zijn maar een praatje maken is iets wat ik heel leuk vind en degene die mij kennen weten dat ik een kletspraatje altijd wel zie zitten en dan loop ik zeker niet door. Er waren wel veel Nederlanders op de camping en ja dan raak ik aan de praat en dan neem ik meestal nog wat stickers van de groep mee die ik dan uitdeelt. Maar goed , ik was al een goed uur onderweg en ben toch maar terug gegaan naar de dames want ja de meisjes zullen me wel missen dacht ik ha ha, niet dus !!

We hebben de tijd weer gedood met een spelletje kaarten, want dit lijkt bijna een ritueel te worden en het is wel leuk hoor alhoewel ik ook graag andere spelletjes doet natuurlijk. het was inmiddels middernacht geworden en er waren er een paar aan get geeuwen en hebben we maar aanstalten gemaakt om naar bed te gaan. Ineke maakte haar bed in orde en ik zette de ventilatortoren neer zodat ook Ineke wat koele lucht over zich heen kon voelen, ik had niet voor niets zo m’n best gedaan om dat ding te bemachtigen dus dan maar lekker benutten. Voor ons was het heel lekker want, wij hebben boven bed een maxfann en dan op twintig procent dan heb je een lekker briesje en dat is heerlijk, vooral als de nachttemperatuur wat lager is wat nu helaas niet het geval was.

De volgende morgen hebben de meiden even lekker uitgeslapen en ben ik naar de bakker gegaan om wat lekkernijen en toen ze eindelijk aan tafel kwamen voor een heel laat ontbijt wat bijna een brunch leek  maar goed we lieten het er niet minder om smaken maar de morgen was bijna al weer voorbij en de temperaturen liepen hoog op en dan bedoel ik echt hoog, het was om twaalf uur al achtendertig graden en het zou nog meer oplopen had ik begrepen van de lokale media. We hebben de lunch maar overgeslagen deze dag want ja net het ontbijt door de keel en ik ben maar weer een rondje gaan lopen, nu naar het water. Het was bloedheet en ik ging verkoeling zoeken, het was niet gemakkelijk om bij het riviertje te komen maar goed met een beetje kunst en vliegwerk en geklauter lukte het mij wel en daar lag een grote boomstam half op de oever en half in het water en ik ben daar heel even op gaan zitten met de pootjes in het water en dat was verrukkelijk.

Op een gegeven moment ben ik naar de camper gegaan en de dames gevraagd of ze mee wilden gaan naar het riviertje en ik zei  tegen hun dat het heerlijk was in het water, want de temperatuur was inmiddels opgelopen tot 39 graden en ja dan is verkoeling zoeken wel een heel erg belangrijk dingetje zal ik maar zeggen. Dini en Ineke sputterde eerst nog wat tegen maar gingen toen mee naar het riviertje en daaraan gekomen heb ik heel erg gelachen want, de dames moesten het steile talud af en dat was een sport man man man ik heb me een hoedje gelachen maar goed na een minuut of vijf waren ze beneden en voelden met hun tenen aan het water en ik hoorde gelijk een gilletje want, ze vonden het water ijskoud en dit met deze temperaturen. Toen ze eenmaal tot de knieën in het water stonden en de zon op hun rug voelde branden, vonden ze het toch wel heel lekker.

Na een minuut of tien hadden ze het wel gezien en klauterde naar boven om bij de camper een lekkere versnapering te nemen, ikzelf was nog even in het water gebleven maar ook ik werd het een beetje zat en ben ook maar naar de dames gegaan en na een lekker glas koud water ben ik naar het restaurantje gelopen en heb voor ons een lekker ijsje gekocht en je moest nog vlug zijn ook want anders was het ijs al gesmolten voor je bij de camper terug was maar goed we hebben het lekker opgepeuzeld en toen maar ons gemak gehouden want het was bloedheet.

We merketen dat de koelkast het niet meer goed kon bolwerken op stroom om de boel goed koel te houden toen heb ik de roosters er buiten afgehaald en de ventilatortoren voor dit gat laten blazen en nu maar hopen dat het beter zou gaan en natuurlijk na een aantal uren dacht ik dat het wel wat koeler was maar met bijna veertig graden is dit natuurlijk bijna onbegonnen werk. Later ben toen maar overgestapt op gas en geloof mij, dit werkte een stuk beter dan op Electra maar wel de ventilator het werk laten doen maar ja, je moet roeien met de riemen die je hebt, er zit niks anders op helaas maar er gaat natuurlijk niks boven een koud drankje met dit bizarre hete weer.

Iets later in de middag ben ik toch een stukje gaan fietsen, want ik dacht als ik wat sneller fietst dan vang ik met dit korte grote lichaam wat wind en dan koel ik misschien ietsje af en zo gezegd zo gedaan het was natuurlijk wel heel mooi om weer heel veel nieuwe dingen te zien en te ontdekken maar wind vangen nou echt niet. Na zo’n twintig minuten ben ik toch maar weer teruggegaan en reed ik lang het water en onder de bomen, ja dit was wel heel lekker dus heb ik de snelheid eruit gehaald en ben daar langs het water op een bankje gaan zitten , lekker in de schaduw en geloof mij, het kwam goed uit want ik moet toch even piesen en heb dit dan maar eens op Luxemburgse grond gedaan hopende dat de plantje misschien iets harder zouden gaan groeien van dit suikerwater ha ha ha.

Na zo’n kwartier even lekker uitgeblazen te hebben ben ik weer op de fiets gestapt en naar de camping teruggefietst. Daar aangekomen waren de dames er niet en dacht ik, die zijn bij het riviertje met deze hitte maar nee ook niet en toen ik terugliep, kwamen ze eraan lopen ze waren onder de bijna ijskoude straal in de douche gaan staan om af te koelen wat ik wel een heel handig idee vond maar wat je ook doet, met veertig graden is het toch steeds weer puffen en je gemak houden en hopen dat je het uit kunt houden. Maar hopen dat het gaat regenen maar helaas hebben ze dat niet opgegeven en daarom zou het zo heet blijven. Buurman Karel riep naar mij, ga je meer naar het water even afkoelen en dat was niet tegen dovenmansoren gezegd en ja natuurlijk ging ik mee en zijn we lekker op de boomstam gaan zitten in het water en geloof mij, beter kan je het niet hebben met dit weer.

Karel en ik kletsten wat af zo op ons superplekje (de boomstam) en leerden we elkaar zo iets beter kennen en dat is toch wel leuk zo en dit liep van  sprookjes tot serieuze gesprekken en als je zo aan het kletsen bent en eigenlijk nergens erg in hebt, dan gaat het verbranden door de zon heel hard en dat begonnen we te voelen, althans ik zeker. Op een gegeven moment zie ik nee wij twee heuse slangetjes zwemmen een groene en een roodbruine. Dit waren slangetjes van zo’n tachtig centimeter lang ongeveer en ik was er niet echt van onder de indruk maar goed, je komt ze niet elke dag tegen. Na een goed uur hebben Karel en ik de gesprekken afgebroken en zijn we richting de dames gelopen en vertelde ze van de slangetjes en gelijk een verschrikt antwoord en ik ga d’r niet meer in en slangen weet je wel hoe gevaarlijk dit ius en zo nog meer van die verwijtende antwoorden, stelletje schijtebroeken ha ha ha. NA een poosje heb ik een natte handdoek over mijn hoofd geslagen om die dikke kop een beetje te koelen, wat mar even hielp.

Het bleef warm zeg maar gerust heet, ik en ook de meiden hadden helemaal geen trek in warm eten en toch moest er wat gegeten worden en ik kwam op het idee om een frietje te halen hier bij het restaurantje en dat was niet tegen dovemans oren gezegd en zo ben i dat maar met een briefje naar het restaurant gegaan en gaf m’n briefje af om straks de bestelling mee te nemen maar het duurde  en het duurde waarna ik vroeg of het nog lang duurde en hij zij, ja dat kan zo maar een half uur zijn waarop ik zei geef mij dan maar een drankje want dan heb ik nog wat ha ha. En ja na drie kwartier was de bestelling klaar en wat daar de rede van was, ik kan het niet zeggen maar mijn vermoede is de drukte en ook onderbezetting maar goed het was niet anders. Terug bij de camper hebben we toch nog lekker zitten peuzelen en keuvelen en ja een frietjes en een snackje gaat er natuurlijk altijd wel in toch?

De avond verliep erg heet en de temperatuur wilde maar niet afkoelen want, het was om elf uur nog achtendertig graden en dat is voor ons Nederlanders best wel warm maar we moesten wel op tijd naar bed en dit omdat we de volgende morgen verder zouden gaan naar een andere plaats en dat was een camping, ook aan get water en dat was met deze temperaturen wel het fijnste en ene kennis van ons was daar met zijn zoon en zwager een mannenweekje aan het houden dus na contact gehad te hebben zijn wij die kant op gegaan naar camping Bissen en het was maar een trip van zo’n vijfendertig kilometer dus dat was het probleem niet. Na eerst in het plaatje Stegen bij een plaatselijke buurtsuper wat boodschappen gedaan te hebben , wat eigenlijk beest een dure winkel was maar goed we hebben het hoognodige meegenomen en zijn verder gereden richting de camping.

De reis verliep goed en het was heet maar de raampjes open en dan toch maar door maar op een gegeven moment zagen we Bussen en auto’s ons passeren en kreeg ik eigenlijk pas in de gaten dat wij nog maar met een gangetje van zo’n vijfendertig kilometer naar boven gingen en tot overmaat van ramp hebben we de kachel op voluit gezet om de motor maar zo veel mogelijk te laten koelen het was ongeveer een klim van zo’n zes kilometer maar de temperatuurmeter ging richting het rode en dat is niet oké en ik zat te mopperen en schelden en vroeg mij af, hoe dat het eigenlijk kon na een motorrevisie dat de temperatuur zo hoog oploopt en de meiden voelde zich er helemaal niet prettig bij maar op een gegeven moment heb ik besloten de camper aan de kant te zetten en eerst maar te laten afkoelen want, dit kon zo niet doorgaan en eigenlijk was ik ten einde raad en dit, omdat ik een vermogen had uitgegeven om de motor aan te pakken en het nu weer niet goed ging, ik was eigenlijk best boos.

Na een goed drie kwartier gestaan te hebben met de motorkap omhoog en proberen de zon eraf te houden Stopte er plots een auto en tot mijn stomme verbazing zag ik Bas en zijn zoon Dave en Patrick zijn zwager in de auto zitten en het eerste wat Bas zei, hoe kan dit nou, je hebt hem net laten reviseren waarop ik zei ja maar is dit wel goed dan ? waarop hij zei nou, ik heb m’n twijfels maar dit is sowieso niet oké maar Bas zegt, het is nog en klein stukje naar de top en dan is alles naar beneden dus rustig aan en wij gaan er vast naar toe. Wij zijn nog ongeveer tien minuten blijven staan en ik zeg tegen de meiden, we gaan proberen boven te komen en dan hopen dat de motor het nu volhoud en dan naar beneden. We vertrokken, de temperatuurmeter stond op half  en dat is normaal maar na een minuut of drie liep deze weer flink op en ik hoopte dat de top er snel zou zijn en gelukkig was dit ook zo en na een minuut of vijf konden wij aan de afdaling beginnen en gelukkig zagen we de temperatuurmeter zakken terug zakken naar het normale niveau en de dames hielden nu ook angstvallig alles in de gaten maar ik was er zeker niet blij mee en ontevreden over wat er nu gebeurd is maar goed het is nu eenmaal zo en dat zou ik dan wel weer gaan bespreken met de garagist.

Na een minuut of tien waren we aangekomen op de camping en na ons gemeld te hebben konden we een plaatsje innemen op nummer vier en twintig aan het water en dat klonk natuurlijk weer super goed en wij maar op zoek naar dat nummer en ik zag een steen met nummer twintig en dan maar tellen en de eerste plaatsen waren bezet dus toen een open plek en ja daarna zou het nummer vierentwintig moeten zijn en heb daar de camper neergezet en opgebouwd en ook de stroom wilde ik aansluiten maar er waren niet genoeg stroompunten en dat was weer zwaar klote natuurlijk maar heb ik met een verloop stekker maar gedeeld met de buren wat overigens super ging. Nadat we gesteld stonden kwam Bas even buurten en hebben we even lekker zitten kletsen over van alles maar de hoofdmoot was, en ook dat Bas door een wespensteek naar het ziekenhuis was gebracht omdat hij allergisch is voor wespensteken en dat was natuurlijk ook een heftig iets maar gelukkig met wat tegengif was hij weer snel op de been en mocht hij weer terug naar de camping en gelukkig gaat alles weer oké, hij lust zijn biertje weer maar goed toen Bas weg ging zei hij, kom straks even buurten en dat zou ik zeker gaan doen.

Na een uurtje of zo heb ik de fiets gepakt en ben ik even gaan rondrijden op de camping en natuurlijk even bij de mannen gaan zitten en een leuk gesprek gevoerd onder het genot van een drankje, het was super gezellig mar gezelligheid kent geen tijd en het was tijd om op te stappen en te gaan eten bij mijn meissies en heb dat ook gedaan , de bakplaat stond op tafel en vlees neergezet en alles en hebben we gezellig zitten plaatgrillen maar intussen kwam de eigenaar nar ons toe en zei dat we 2 meter naar achteren moesten omdat de buurman achter ons een plaats had geboekt met uitzicht op het water en geloof mij die Engelsman was zo’n eikel en maakte overal een punt van maar goed we konden nog even blijven staan en bleven eerst eten en zij kwamen later aan de beurt de basterds. Je begrijpt natuurlijk, dat we nog even geduldig bleven zitten en de kinderen van hun kwamen steeds gluren of we al klaar waren met het eten want, dit duurde natuurlijk te lang voor hun ze zeiden niks hoor en dat is maar goed ook gr grrrr.

Na een goed uur heb ik de stroom even afgekoppeld en de luifel ingedraaid en geloof mij, niet meer dan 2 meter naar achter gereden of was het nou anderhalf ha ha, maakt mij geen reet uit en ik was er gelijk zo klaar mee dat ik eigenlijk gelijk weg wilde gaan maar de meiden zeiden misschien kunnen we dan beter morgen gaan rijden en de was hing ok nog te drogen dus ja ze hadden een punt en toen maar besloten om dat te doen maar die gekke Engelsen bleven zeuren en ouwehoeren en ik zei tegen die meiden, die krijg ik nog wel, wacht maar en toen ze naar bed waren heb  ik een fles met siroop bij hun uitgegooid en ik dacht, de wespen zullen jullie geen rust geven, wat gemeen he, ik schaam me wel een beetje hoor, sorry maar als je mij zo dwars zit, ja dan pak ik je terug, wat natuurlijk niet oké is maar goed thats me, das Engels

Eerst ben ik even verslag uit wezen brengen bij Bas, Dave en Patrick en ja het was niet leuk maar ze begrepen me wel en zij zouden ook ver twee dagen vertrekken en ben ik weer terug gegaan naar de camper en hebben we een spelletje zitten kaarten en gelukkig was de temperatuur inmiddels dertig graden geworden en dat was wel lekker na een paar van die extreem hete dagen. De avond verliep wel rustig verder en we zijn naar bed gegaan rond middernacht en hebben eigenlijk weer lekker geslapen sinds drie nachten.

De volgende morgen hebben we een ontbijtje genuttigd en heb ik daarna de fiets weer op de camper geladen en zijn we na gedag gezegd te hebben weer vertrokken en na een kilometer of tien zagen we een groot winkelcentrum en zijn dat na een plekje gevonden te hebben naar toe gegaan om wat te shoppen en ook wat tabak en alcoholische drankjes ingeslagen te hebben, dat waren negen flessen sterke drank voor  maar achtendertig euro dus dat noem ik pas goedkoop. Na nog een broodje gegeten te hebben aldaar zijn we de camper ingegaan en verder gereden naar onze volgende bestemming.

Op naar de volgende.

Bezoeken: 57

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren