Verkeerde brandstof getankt? Wat nu ?

Verkeerde brandstof tanken en wat nu ?

Je zult het waarschijnlijk niet geloven maar het beurt elk jaar zo ongeveer vijftienduizend keer per jaar dat de bestuurders van auto’s en campers verkeerde brandstof tanken. Het kan iedereen een keer gebeuren: je rijdt in een andere auto dan je gewend bent en gooit de tank vol met de verkeerde brandstof. Of in een moment van niet nadenken en misschien gemakzucht. Wat nu?  De gevolgen? Hier gaan we proberen uit te leggen wat er gebeurt en wat u moet doen om verdere schade te voorkomen.

De wegenwacht ontvangt jaarlijks plusminus zo’n 15.000 meldingen van automobilisten die niet de goede brandstof getankt hebben.  en zoals ik nu kan inzien en de ervaringen die ikzelf hebt, is het zo, dat het vaakst benzine in dieseltanks gegooid wordt in plaats van andersom Er is gelukkig wel een dalende trend en dit vanwege de verbeterde aanwijzingen van de brandstoffen bij de pomp.

Er zit tegenwoordig bij alle nieuwere en nieuwe auto’s, stickers aan de binnenkant van de tankklep, dit om te laten zien welke brandstof er in moet en om fouten zo veel mogelijk uit te sluiten. Maar er is natuurlijk nog wel een puntje, dat er bij oudere auto’s en ook campers die wat ouder zijn, deze sticker er al lang af is of er misschien nooit heeft gezeten.

Ook past de dikkere vul pijp van het pistool van een dieselpomp niet meer in de smallere tankopening van een benzineauto wat natuurlijk vroeger wel kon dus, dit is al een hele verbetering . Toch krijgen jaarlijks honderden automobilisten het voor elkaar om diesel in een benzineauto te tanken. Hoe het kan, ik zou het niet weten maar als men nadenkt, kan het zo zin, dat het vaak bij oudere auto’s en campers voorkomt en dit , omdat de vulgaten van de vroegere auto’s veel groter waren dan nu , nu wordt er door de motorrijtuigfabrikanten ook de noodzakelijke voorzorg genomen. Bij ongeveer 90% van de gevallen is het zo, dat er het vaakst benzine in dieselvoertuigen getankt wordt dan andersom.

De dikkere vul pijp van de diesel, pas niet meer in de moderne benzine auto’s.

Benzine in een dieselauto’s.

Als je de tank van een dieselauto of camper vult met benzine, dan is 1 + 1 natuurlijk 2 en dan weet je ook dat, de motor flinke schade kam oplopen en waarom ? Wel het is zo dat diesel wat dikker is dan benzine maar heeft natuurlijk een smerende functie. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking  veel minder wordt en natuurlijk de motor flinke schade toebrengt en dan om te beginnen de brandstofpomp, die de smering mist en dat kan deze pompen maar heel even volhouden en dan gaat het fout.

Als je het niet in de gaten hebt en als je getankt hebt wegrijdt, begint de motor binnen een paar honderd meter al te sputteren en raar te lopen, even daarna valt de motor vanzelf uit maar dan probeert men het vaak nog eens om de motor aan de praat te krijgen en dit, omdat het kwartje niet direct valt, dat er verkeerde brandstof is getankt  Maar als men het doorkrijgt, zit er niks anders op dan de hulptroepen in te roepen met alle gevolgen van dien,

Als je ter plekke bij de benzinepomp, ontdekt dat je benzine in een dieselauto of camper getankt hebt, moet je de motor absoluut niet meer starten. Maar ook niet om de auto of camper nog even snel aan de kant te zetten. Het is zelfs onverstandig om het contact in te schakelen, en dit, omdat de brandstofpomp gelijk begint te werken om al druk in het injectiesysteem op te bouwen.

Als de verkeerde brandstof al in het systeem zit, moet dus niet alleen de brandstoftank worden leeggezogen maar ook het hele brandstofsysteem moet worden afgetapt en schoongespoeld en natuurlijk voorzien worden van een nieuw brandstoffilter of filters.

Als je de sleutel na het tanken niet hebt omgedraaid, dan kan je de motor in de meeste gevallen weer veilig starten als de hele boel is leeggepompt en volgegooid met schone diesel/ brandstof.

Diesel in een benzineauto’s.

Minder erg is het als diesel in een benzineauto getankt wordt. Diesel brandt natuurlijk vele malen slechter dan benzine en natuurlijk helemaal in een benzinemotor met hele andere ontbrandingstemperaturen dan een dieselmotor
Als een benzinetank helemaal is volgegooid met diesel, dan zal de motor na heel veel gepruttel zeker niet meer starten. De tank moet natuurlijk helemaal worden leeg gepompt , door eventuele hulptroepen of een garagebedrijf en de motor spoelen en in het ergste geval moeten ook de bougies vervangen als ze teveel met diesel in aanraking zijn gekomen

Als relatief weinig diesel in de benzinetank is gekomen, kan dit probleem redelijk snel worden opgelost en wel door zo veel mogelijk benzine er aan toe te voegen. Hoe minder diesel in het benzine zit, hoe beter de motor loopt. Na één of twee volle tankbeurten loopt de motor weer super.

Pompstations in Nederland met meer dan één benzinepomp, zijn sinds  oktober 2019 wettelijk verplicht om de nieuwe E10-benzine te verkopen. Bij de meeste pompstations komt de normale Euro 95-benzine te vervallen. Maar let op: E10 is niet voor elke auto geschikt.

Waarom is E 10 benzine verplicht?

De E10-benzine is een EU-maatregel die de fossiele brandstoffen en de CO2-uitstoot van de vervoer en transport moet terugdringen. De benzine E10 is een mengsel van 90% benzine en 10% bio-ethanol. Bio ethanol is een duurzame brandstof gemaakt door fermentatie uit bijvoorbeeld tarwe, suiker of maïs.
Fermentatie is onderdeel van allerlei productieprocessen. Van bier of brood, maar bacteriën kunnen bijvoorbeeld ook melkzuur, azijnzuur en zelfs waterstofgas maken uit organisch materiaal. Waterstofgas is te gebruiken als brandstof, en vormt daarmee een schoon alternatief voor fossiele brandstoffen of kernenergie.

Zijn alle auto’s geschikt voor E10?

De meeste voertuigen wel, maar ongeveer 750.000 auto’s die in Nederland geregistreerd staan kan deze brandstof niet gebruiken. Dit zijn voornamelijk oudere modellen, maar ook een aantal moderne auto’s die niet geschikt zijn voor zoveel ethanol in de brandstof. Tests hebben uitgewezen dat motoronderdelen van kunststof, rubber en aluminium bij langdurig E10-gebruik beschadigd kunnen raken en lekkages kunnen veroorzaken.

Ook laat E10-benzine een dikker residu achter dus een viezer drab, waardoor filters van oudere auto’s en campers na een poosje verstopt kunnen raken. Maar ook als E10-benzine te lang in de tank van een stilstaande auto zit, ontstaat er een soort drab. Iets om rekening mee te houden als je een oudere auto of oldtimer bezit, die in de herfst en winter stilstaat, zoals ook de campers die op benzine rijden. Ok al zijn dit er in proportie veel minder dan diesels.

Heeft u een vraag? stel hem via "WhatsApp"