Van boot naar camper(19)

We waren aan het discussiëren want, we waren 30 jaar getrouwd geweest en nog helemaal niets met het gezin gedaan, niet uit eten nergens heen geweest dus hebben we de kids er eens bij geroepen om het er eens over te hebben wat we alsnog zouden gaan doen dus, op een zaterdag avond kwamen we bij elkaar en onder het genot van een bakkie en een drankje hebben we even voorgelegd wat we zouden gaan doen met elkaar maar Alleen Orlando was er niet bij, door wat probleempjes met en over elkaar had hij verstek laten gaan, gewoon een beetje depri maar goed het is nu eenmaal zo.

Na een leuk gesprek en voorstellen hebben we besloten dat we in sept naar Italië zouden gaan en ik heb gevraagd of Ricardo en Anne of die samen met Orlando een locatie wilden uitzoeken waar we heen zouden gaan, rekening houdend, dat we met een camper en een auto met caravan zouden gaan want ja een caravan heb ik ook en waarom ? Deze had ik gekocht voor een vriendin en haar partner die al heel veel jaren niet op vakantie waren geweest en ook geen weekenden en daarom heb ik dat ding gekocht zodat ze hun relatie een boost zouden kunnen geven en er ook eens uit konden even de vrije wereld in maar niets was minder waar, alleen maar ellende dus, heb ik de caravan teruggehaald en een poosje later ook die vriendin daar vandaan gehaald en die heeft nu een super mooi onderkomen ver bij die vorige ellende vandaan toch vriendinnetje ha ha dus, zij blij wij blij, allemaal blij. Vandaar die caravan en die konden we nu zelf goed gebruiken om er mee op reis te gaan.

Het werd September en Ricardo en Anne hadden vakantie en we hebben Orlando er van overtuigen, dat we maar een week zouden gaan want, hij kan niet zonder zijn beste vrienden en wij hebben dat inderdaad beloofd en de kids hadden bij elkaar gezeten en kwamen met een plaats om naar toe te gaan en het werd, Dongo Italië die is net onder Zwitserland aan het Comomeer en pa en ma moesten maar niks zeggen want we gaan er gewoon heen zeiden ze ha ha ha

Wie zijn wij oom daar tegenin te gaan en legden ons er bij neer dus gaan we na alles nagekeken te hebben zowel camper als caravan en auto want ja de Citroen C5 moest er ook goed aan trekken natuurlijk alhoewel dit auto’s zijn die dit echt wel aankunnen hoor en de camper had net een nieuw kleppendekselpakking gehad, de tweede keer al en bij de garage zeiden ze dat het geen kwaad kon om er mee naar Italië te gaan dus, wij waren gerustgesteld en gingen met z’n allen op pad het was vrijdag 6 september en we zijn om 8 uur vertrokken ‘s morgens en het was een rit van ongeveer duizend kilometer en hebben we besloten dat we 1 keer ovenachten ergens op de helft, we zouden kijken waar we terecht zouden komen. Eerst maar eens een ritje maken en dan maar zien als we onder Luxemburg waren waar we heen zouden gaan om de nacht door te brengen.

De reis verliep voorspoedig, ik reed eerst voorop maar op een gegeven moment op de 313 in België reed Ricardo mij voorbij en heb ik hem de eer gelaten om voorop te rijden en dat ging toch prima zo. Het was super mooi weer en het ging vlot totdat ik even belde naar de jeugd om even ergens wat te gaan lunchen en toen zijn we bij Namen even de weg afgegaan en hebben bij lunch garden Jambes even wat genuttigd en het was stik gezellig met elkaar en na gevraagd te hebben of Ricardo of ik voorop zou rijden , ben ik weer even het voortouw gaan nemen en zijn doorgereden richting Saverne Frankrijk want, dit hadden we tijdens de lunch even opgezocht en dat was mooi in de midden op ongeveer vijfhonderd kilometer.

Daar aangekomen was het een camping zonder bezetting en omdat er nog een paar caravans stonden zijn we er toch maar gebleven en hebben de boel opgezet en uitgepakt en het fijne was, je kon er douchen maar je moest er ook niet al te veel van verwachten want, het was gewoon een ouwe zooi maar goed, alles was er en hebben we eerst maar eens even in de rondte gelopen om te zien wat er zoal te doen was maar dat viel hard tegen, er was gewoon helemaal niets ha ha ha. Daarom hebben we maar een bakkie gedaan en een leuk gesprek opgestart en gezellig zitten kletsen met de kinderen en zo kom je nog eens wat te weten over elkaar, wat normaalgesproken niet naar voren komt.

Na met elkaar een stevige maaltijd te hebben genuttigd en na een bakkie zijn we met elkaar gaan kaarten, eenendertigen is het geworden en het was stik leuk en gezellig ook stond de tv aan en hebben we er met elkaar een super gezellige avond van gemaakt, precies wat ouders goed doet als je lekker met je kinderen dingen kan en mag ondernemen maar ja je snapt het al, waar het gezellig is dan vliegt de tijd en zijn Ricardo en Anne samen Milo de Autralian shepperd  uit gaan laten overigens een schat van een hond en dit voor een koeiendrijver en ook op reis doet hij het super goed en hij is altijd blij als hij mee mag en in de auto is het liefste wat hij doet ja en z’n balletje natuurlijk ook echt een super dog.

Na een goed nachtrust en even een stevig ontbijt met elkaar, wat voor Orlando niet het fijnste was, want die is gewend om ongeveer om vijf uur te gaan slapen en dan tot een uur op drie op zijn bed te liggen maar dat is er nu even niet bij maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook wel goed zal gaan deze week want ja het is afkicken voor hem maar met onze steun gaat dit wel goed komen. Rond tien uur zijn we gaan rijden op naar Dongo en de reis verliep prima en op een gegeven moment zijn we bij een wegrestaurant gestopt om wat te gaan eten maar dat was ook niet normaal meer, de broodjes waren ongeveer 4 euro per stuk en dat was natuurlijk een leuke uitgave van 10 broodjes met een bak koffie van 72 euro, ja je doet iets en dan hoort dit er ook bij  maar goed ik ging er vanuit dat dit maar eenmalig was, gelukkig maar ha ha.

We gingen naar de parkeerplaats en toen we bij de camper aangekomen waren zag ik olie onder de camper liggen en ik dacht gelijk o jee weer ellende en ik kon een vloek niet onderdrukken maar goed ik op m’n buik onder de camper en zag in de midden olie maar ook bij het rechter voorwiel lag allemaal vettigheid dit was van een hoes die gescheurd was, de homokineethoes die gescheurd was en na de motorkap open gedaan te hebben bleek er allemaal olie langs het kleppendeksel te komen en als ik de camper startte, dan spetterde het eruit dus ik naar mijn garage gebeld in mijn woonplaats en die zei dat ik met die hoes verder kon rijden maar moest wel snel gemaakt worden  en toen over dat kleppendeksel, dit was een aantal weken daarvoor bij hun gemaakt en dan weer te horen ja ja, ik weet het ook niet maar hou je oliepeil in de gaten zij hij. Zo lomp was ik nou ook weer niet dat ik dat niet zou begrijpen maar ik had weer een klote gevoel omdat weer die camper naar de mallemoer was, om gek van te worden.

Ik stuurde de jongens om een paar liter olie bij de pomp waar we stonden en even de olie op peil zetten en toen zei ik tegen Ricardo, om de 30 kilomeer wil ik even kijken naar het peil en dat hebben we toen ook gedaan en na een paar keer gestopt te zijn geweest kwamen we aan bij de Gotthardtunnel en daar net voor de tunnel heb ik de camper weer aan de kant gezet want, durfde ik eigenlijk niet de tunnel  door en dus hebben we de ANWB maar weer eens gebeld en het probleem uitgelegd en ze zouden het doorgeven aan de hulptroepen van Zwitserland en we hadden ongeveer twintig minuten gewacht en daar kwam de pannehilfe. Een man stapte uit en ik heb het probleem uitgelegd en hij onder de kap gekeken en hij wilde de turbo niet losmaken want die liep over het kleppendeksel heen en dus toen dat deksel maar heel strak vast gedraaid en dan toch maar op hoop van zegen door de tunnel, je zult er maar midden in staan met pech, moet je toch niet aan denken zeg.

We zijn even later toch maar weer doorgereden de tunnel door en dat ging gelukkig goed maar ik wilde het oliepeil toch in de gaten houden en dat deden we dan ook trouw. Zo zijn we rustig richting plaats van bestemming gereden en om kwart over acht gearriveerd op camping Magic Lake aldaar en toen ik me ging melden, deed het me deugd dat de eigenaar goed Engels sprak en ik legde hem uit waarom we zo laat waren en wat het probleem met de camper was waarop hij zei, ik kan vragen of de monteur even wil komen kijken wat het probleem is en ik vond dit natuurlijk super en hij ging bellen en na het gesprekje zei hij dat de monteur zo kwam en dat ik eerst maar even een plaats moest gaan zoeken en da hebben we toen ook gedaan en de camping was niet zo groot en hebben we vooraan een plak gezocht en daar de camper en aan schuin daarvoor de caravan geplaatst, net genoeg plek maar we waren uit de brand zullen we maar zeggen.

We waren net klaar toen de campingeigenaar met twee mannen naar ons toekwamen lopen en dit bleken de monteurs te zijn die gelijk onder de camper doken om te kijken wat het euvel was en na een paar woorden gewisseld te hebben in het Italiaans natuurlijk en daarna wenden ze zich tot mijn tolk ha ha  en na een korte woordenwisseling werd mij gezegd dat ik morgenochtend om negen uur de camper moest brengen en dat hij dan om drie uur weer klaar zou zijn, dus ik was blij dat dit zo snel kon en dan zou Ricardo en ik morgen de camper even daarheen brengen, het was ongeveer achthonderd meter verderop dus dat is hele maal super. Na nog een poosje met elkaar te hebben gebabbeld, zijn we naar bed gegaan want het was een spannende stress volle dag geweest en dan is een goede nachtrust wel nodig zou ik zeggen.

De volgende morgen  moesten we weer op tijd opstaan om de camper weg te brengen en na een snel ontbijt is dit ook gebeurt en na zo’n 20 minuten waren we weer terug en zijn we om te tijd te doden een rondje Comomeer gaan doen en dit heeft ons op verschillende leuke plakjes gebracht en het was schitterend weer ook ongeveer 27 graden dus dat is wel super en na een tour van zo’n 4 uur kwamen we weer aan bij de camping waar we even op het terras een drankje gedronken hebben en we vroegen of we daar ook konden eten die avond en dit kon maar dan moest men bestellen en zorgden zij, dat het eten gebracht zou worden. maar wat we allemaal besteld hadden weten we niet meer maar dat er pizza’s bij waren was wel duidelijk want ja wat is Italië zonder pizza, niks toch?

Om kwart over drie zijn Ricardo en ik naar de garage gegaan en toen we daar aankwamen stond de camper klaar de hoes was vervangen en het kleppendekselpakking had hij ook gedaan, hij had compressie gemeten en dit was niet oké zei hij maar we konden er wel mee naar huis rijden maar dat er er iets moest gebeuren dat was wel nodig volgens de monteur die pas voor zichzelf begonnen was en 20 jaar bij Iveco gewerkt te hebben en dit alles heeft Ricardo met de monteur die geen Engels sprak met elkaar met een vertaling ding op de telefoon voor elkaar gekregen, leuk hoor en nu de rekening na alles wat er gebeurt was kreeg ik een rekening van 246 euro in m’n handen gedrukt en ik dacht eerst dit is een foutje maar nee hoor dat was de prijs die ik moest betalen. Ik was helemaal happy. En nu snel terug naar de camping.

Zo hebben we na terugkomst even verslag uitgebracht en er hard om gelachen hoe alles gebeurt en besproken was. Daarna zijn we naar het terras gegaan waar om zes uur ons eten zou komen en daar hadden we met z’n allen wel zin in natuurlijk en toen we daar zaten kwam het eten van een plaatselijke leverancier en het was nogal wat, een paar dozen vol ha ha en dit voor een groepje van vijf personen, ongelooflijk toch? Maar beter mee verlegen dan om verlegen zeggen wij altijd en dus zijn we lekker gaan peuzelen zo vreselijk leuk met het hele gezin bij elkaar.

Zo hebben we nog van alles gedaan in de dagen die kwamen en ook natuurlijk shoppen want, ze hadden schoenen gezien en die in Nederland driehonderd zouden kosten en waren daar voor honderdveertig euro dus ja dat was een koopje, nou ja vergeleken met Nederland dan.
Dus dan ben ik tevreden met de camper tot nu toe en de jongens met hun nieuwe schoenen en Anne en Dini ja, die zijn normaal ook al happy en tevreden hoop ik dan maar goed zo hebben we weer lekker bezig geweest met z’n allen en ik stelde voor dat we deze avond uit eten zouden gaan en dat we maar een restaurant moesten opzoeken want ja ik weet hier heg nog steg dus ik zei tegen Ricardo rij maar een beetje in de rondte om te zoeken naar een tent, eerst de ene kant op en daar konden we niets vinden wel hebben we nog even een ijsje gegeten bij zo’n ijs bar  en toen dit op was zijn we daarna de andere kant op gereden en even in de plaats Dongo gekeken en ja daar hebben we een restaurant gevonden.

We stonden bij een tankstation en daar stond zo’n auto die ook kan varen, heeft een speciale naam die ik niet weet maar een rode en zag er super uit het was een Belg die er in reed en ik heb nog en paar foto’s gemaakt van dat ding. Daarna zijn we naar de camping gereden om ons even op te frissen en zijn naar dat restaurant gegaan om te eten en geloof mij het was allemaal weer overheerlijk, smikken en smullen was ons devies ha ha. om een uur of tien zijn we teruggereden en hebben bij  de camper en caravan nog even zitten borrelen want, de volgende dag zouden we weer richting Holland gaan maar we zouden ergens in Luxemburg overnachten, dit was tenminste de planning dus, hup naar bed en morgen weer op tijd op om de reis weer te aanvaarden.

De volgen de morgen reden we om half tien weg en Ricardo reed voorop en de reis verliep gelukkig goed en snel, sneller dan de heenweg zo leek het tenminste. En we gingen richting Luxemburg naar camping Iris parc Birkelt bij Larochette een hele grote mooie camping waar heel veel te doen is zoals zwembad sportgebeuren het was alleen maar voor 1 nachtje en dat was achteraf gezien wel heel jammer want het is echt iets om toch weer terug te keren, wat we ook zeker gaan doen Nederlandse eigenaren zo heb ik begrepen. We hadden de camper en Caravan nog niet neergezet toen het begon te regenen en dat was eigenlijk weer een streep door de reklening maar goed, we zullen het er mee moeten doen en zijn met z’n allen over de camping gaan struinen en ook  naar het winkeltje en gelijk broodjes voor de volgende morgen besteld en ook gereserveerd in het restaurant want ja lekker eten deden we allemaal graag.

Rond een uur of zes zijn we gaan eten en het was weer uitmuntend en zo vloog ook deze avond met snert weer, weer snel voorbij en na Milo uitgelaten te hebben zijn we weer gaan pitten omdat we morgen weer op tijd wilden gaan rijden richting huis en om tien uur was het zo ver, we gingen weg en de reis naar huis ging prima verder en zo was het een leuke week met ons gezinnetje bij elkaar, wat wil je nog meer zou ik zeggen en nu is het weer een leuke herinnering waar we vaak op terug kijken. Ene de camper? Daar was ik even helemaal klaar mee, helaas.

Op naar de volgende.

Bezoeken: 94

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren