Spartaanse camperbasis viert 75-jarig bestaan.

Zo’n honderd bezitters van een Citroën HY zijn het hemelvaartweekeinde op recreatieterrein Mookerplas bijeengekomen om te vieren dat dit model dit jaar 75 jaar bestaat. De Citroën-bus met z’n gegolfde beplating ontstond tijdens de Tweede Wereldoorlog op de tekentafel, maar het duurde tot 1947 tot het eerste exemplaar van de band rolde. Een kleine half miljoen bussen verder werd de productie in 1981 gestaakt.

Kenmerkend voor het ontwerp is het concentreren van alle techniek in de cabine, met als voordeel dat de wagen makkelijk te verlengen is en een vlakke laadvloer heeft. Samen met de hoekige opbouw maakt dit de wagen zeer geschikt om er een camper van te maken. Van de naar schatting achthonderd HY’s die in Nederland nog op de weg verschijnen zijn er dan ook vele in gebruik als camper. Wel wat spartaans: met drie versnellingen is 90 kilometer per uur zo’n beetje de top en dat gaat zeker niet geruisloos.

Dat er geen twee identiek zijn, was te zien op het festivalterrein bij Mook. Variërend van roestig tot puntgaaf, met alle kleuren van de regenboog, standaard, verlengd, verhoogd of allebei, sommige met dak tenten of een voetenluikje aan de zijkant, omdat de bussen wel wat smal zijn om overdwars in te slapen. Ook waren er bussen met een geheel andere carrosserie, waarbij je alleen aan het gepruttel van de motor kunt merken dat het hier een Citroën HY betreft.

De organisatie van het jubileumfeest was in handen van de twee merkenclubs die Nederland telt.

Hits: 35