Techniek

Reservewiel of spuitbus in de camper?

Een lekke band kan de automobilist vele honderden euro kosten. Verschillende autoconstructeurs bieden namelijk geen reservewiel meer aan. De chauffeur moet zich dan behelpen met een spuitbus met een vulstof die via het ventiel in de lekke band wordt gespoten, maar de bandenverkoper heeft nadien uren werk om de smurrie uit de band te verwijderen en de velg te reinigen.

Banden verkopers en de automobiel clubs raden het gebruik van de spuitbus af. Gebruik ze uitsluitend in uiterste nood, zegt de wegenwacht en banden reparatie bedrijven.

Gewichtsbesparing en meer ruimte in de koffer, dat zijn de redenen waarom verschillende autobouwers geen reservewiel meer voorzien. ,,De kans dat je lek rijdt is bijzonder klein. Jarenlang met het extra gewicht van een reservewiel rondrijden, kost veel brandstof. Daarom bieden wij andere oplossingen aan”, zegt men bij Mercedes-Benz dat zijn auto’s zonder reservewiel verkoopt.

Wie geen reservewiel heeft, is aangewezen op de spuitbus of moet zich laten takelen naar een bandencentrale. De spuitbus is efficiënt en goedkoop  plus minus 10 euro maar het verwijderen van de vulstof is een tijdverslindende klus. Ik ben voorstander van het vervangen van de band. Er kunnen altijd kleine restjes van het schuim / troep  in de band achterblijven waardoor er vibraties in het stuur ontstaan. Vroeger kon je de vulstof in een binnenband spuiten en moest je gewoon de minder dure binnenband vervangen. Nu zijn alle banden van het type tubeless zonder binnenband. Dan kleeft de vulstof muurvast aan de binnenwand van de band. Bandencentrales proberen de rommel want, zo wordt het ook wel genoemd, zo weinig mogelijk te verkopen en zelfs te promoten.

Het is misschien ook een aanrader om een reparatiesetje bij u te hebben voor het geval u een spijker of een schroef in uw band gereden heeft en dit kan u dan zelf repareren maar dit kan alleen als u een pomp bij u heeft zowel een voetpomp als een pomp op uw sigarettenaansteker van uw camper dus deze twee items heeft u beide nodig.

Tijdelijke oplossing.

Als de pechvogel geen reservewiel heeft, zoeken wij een band bij een nabije bandenverkoper. Dat is beter dan het geklungel met de vulstof, Lekke banden behoren nog tot de top 3 van de pechoproepen. De autobouwers zouden toch maar beter een gewoon reservewiel voorzien. De spuitbus is echter een tijdelijke oplossing want constructeurs bieden almaar meer wagens aan met banden van het type Pax of run flat, waar mee of waarop je na een lek nog een heel eind kan rijden.

Nog een reden om de spuitbus niet te gebruiken is het risico dat je misschien wel twee nieuwe banden moet aanschaffen. Wanneer de lekke band door een nieuw exemplaar wordt vervangen en de band aan de andere kant van de as al enigszins versleten is, kan dit leiden tot een onstabiel weggedrag, vooral bij een eventuele noodstop kan dit desastreus zijn en zijn vaak de gevolgen niet te overzien.

Dus gooi deze spuitbussen zo ver als ze vliegen willen maar alstublieft gebruik uw verstand en ga voor een reservewiel zo wordt gezegd door onze bandenspecialist https://www.leosvelgen.nl/ en bandenservice te Dirksland.

 

 

 

Bezoeken: 2119

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren