rijden met te zachte banden en gevolgen.

Wat gebeurt of kan er gebeuren, als je met te zachte banden rijdt en dus eigenlijk als bestuurder zelf een beetje nalatig bent.

Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt. Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller.

De 4 banden van je camper hebben een contactoppervlak met de weg van elk de omvang van een hand. Die vier handen en hun contact met de weg kunnen het verschil maken tussen leven en dood.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid  (SWOV) heeft onderzocht wat het effect is van onderspanning op auto ongelukken. Zij komen tot de conclusie dat ongeveer 0,5 % van alle ongelukken hierdoor wordt veroorzaakt. Dat lijkt weinig, maar is best wel veel! Die halve procent betekent namelijk enkele dodelijke verkeersslachtoffers per jaar en tientallen zwaargewonden. Nog afgezien van de duizenden kleine ongevallen met alleen maar materiële schade en overlast.

Uit de metingen van de bandenspanning, van inmiddels ruim 200.000 auto’s, blijkt dat 7 % minimaal 1 band heeft met een veel te lage spanning en vermoedelijk een kleine lekkage kan hebben of de band loopt leeg door een slecht ventiel. Het kan komen door een spijker of schroef in het loopvlak, of het ventiel dat niet goed sluit. Wat de oorzaak ook is, dit vergt goed onderzoek en ons advies is altijd een bandenspecialist te bezoeken. Alleen al het rijden met een veel te lage spanning, kan de band ernstig beschadigen en dit kan heel veel ellende met zich meebrengen.

Een te lage bandenspanning kan dus grote gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid van  uzelf of uw passagiers en natuurlijk die van andere verkeersdeelnemers. Daarom is de controle van de bandenspanning per 1 mei 2009 opgenomen in de Apk-keuring. Het advies is, om de autobanden minimaal één keer per drie maanden te controleren, aangezien de band altijd langzaam leeg loopt met 2 tot 5 % per maand. Vaker controleren mag natuurlijk ook. Soms denkt men wel van, laat maar dit komt wel met de keuring maar dat kan natuurlijk veel te laat zijn.

Een te lage bandenspanning heeft een aantal negatieve gevolgen voor de rijveiligheid en het rijcomfort. Hieronder worden deze kort weergegeven:

Een te lage bandenspanning zorgt voor een verminderde grip op de weg. Dit betekent een langere remweg en een hogere slipkans.

Een te lage bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden. Door de grote vervorming bij elke omwenteling van het wiel, dit betekent dat de wangen opbollen, en daardoor wordt de band erg heet. Het rubber van de band word dan erg zacht en tot overmaat van ramp, de stalen koordlagen in de band kunnen breken. Vaak is dit niet zichtbaar aan de buitenkant van de band. Deze soms van binnen dus sterk beschadigde band kan tijdens het rijden plots bezwijken: een klapband is dan het gevolg. Vaak ontstaat dit in combinatie met een heftige rem actie bij een noodstop of uitwijkmanoeuvre en dit omdat er dan plots veel wordt gevraagd van de band. De beschadigde band, kan dit niet aan en bezwijkt plots. Dan zijn een slip veroorzaken en soms is een ongeluk het gevolg.

Door een te lage bandenspanning vermindert de wegligging  en is de auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen. Het stuurgedrag is niet optimaal, zeker niet in scherpe bochten. Met een eventuele hoge snelheid kan je het dan vaak niet bijsturen, omdat dit veel moeilijker is en dan kan je toto overmaat van ramp, uit de bocht vliegen terwijl dit met een juiste bandenspanning nog te voorkomen had kunnen worden.
ook is het vaak zo bij rotondes dat als men er iets te hard op instuurt met te zachte banden, deze banden of band, spontaan van  de velg af kan lopen met alle gevolgen van dien.

Op de foto is te zien wat er kan gebeuren als u de rotonde oprijdt met een te lage bandenspanning.

Slijtage aan de banden. De band slijt sneller op het loopvlak, maar ook de zijwanden kunnen makkelijker beschadigen.

Verhoogd brandstofverbruik. En vergis je niet. de testen hebben uitgewezen dat, er een groot verschil zit in het verbruik bij een te lage bandenspanning.

Verminderd rijgedrag. Misschien de minst erge. Maar comfortabel is een te lage bandenspanning niet. Zeker het zwaar sturen is vervelend.

Gevolgen lage bandenspanning.

Een te lage bandenspanning kan duur zijn. Het kan u gemiddeld €150,- per jaar kosten bij continue gebruik maar dit zal bij uw camper gebruik iets minder kunnen zijn.

De juiste bandenspanning.

Controleer de banden wanneer ze koud zijn. Dat betekent dat ze niet meer dan 3 kilometer gereden hebben of 1 uur stilgestaan hebben. Door het rijden warmen de banden op en stijgt de spanning. De bandenspanning is bij elk merk en type auto verschillend. U vindt het in het instructieboekje van uw auto en vaak ook in de deurpost van het bestuurdersportier. Of aan de binnenkant van het klepje van de tank.

Dus beste camper vrienden, controleer alsjeblieft je bandenspanning voldoende, het kan u veel ellende besparen.

Reacties zijn gesloten.

Heeft u een vraag? stel hem via "WhatsApp"