Spoelen of vernieuwen Radiateur.

Let wel, radiateurs zijn er is allerlei soorten en maten.

Wanneer de motor van een auto/camper niet gekoeld zou worden, dan kunnen er grote problemen ontstaan. De motor zou veel meer brandstof en olie maar ook koelwater of koelvloeistof verbruiken en de onderdelen die niet tegen die hitte kunnen, zouden langzaam smelten en om dit te voorkomen is er een radiateur in de auto ingebouwd die tijdens het rijden de motor koelt.

De functie van een radiateur.

In een radiateur wordt de door een watergekoelde verbrandingsmotor opgewekte warmte door middel van koelvloeistof afgestaan aan de omringende lucht, hierbij zal de opgewarmde koelvloeistof zover worden afgekoeld dat er voor de motor geen oververhitting te duchten is.

De motor van een auto/camper is zo gebouwd dat deze bij een bepaalde temperatuur optimaal zal werken. Dat heeft te maken met het krimpen en uitzetten van de materialen bij warmtewisselingen en hoewel het slechts om kleine verschillen gaat, is het verschil binnen de motor enorm. Het is namelijk een machine die zeer fijngevoelig is en die perfect moet worden afgestemd. De radiateur zorgt voor een optimale temperatuur die ontstaat door de motor te koelen wanneer deze te warm wordt.

Hoe werkt de radiateur.

De radiateur van de camper werkt samen met de koelvloeistof. Deze vloeistof stroomt via buizen rond de motor, waardoor deze gekoeld kan worden. In dit proces wordt de vloeistof zelf warm, maar aan het einde van het traject stroomt deze vloeistof de buizen van de radiateur in. Omdat deze voorin onder de motorkap zit, vangt deze de meeste rijwind en dat is wat de koelvloeistof afkoelt. Is deze weer op de goede temperatuur gekomen, dan stroomt de vloeistof het blok weer rond om de motor te koelen. De werking van de radiateur is dus van groot belang. Zonder de radiateur wordt de vloeistof niet gekoeld, waardoor een gevaarlijke situatie zou ontstaan

Wat als de radiateur niet genoeg koeling kan leveren.

De radiateur kan niet altijd genoeg koeling leveren. Wanneer de camper  stilstaat, bijvoorbeeld in de file, dan is er geen rijwind die door de gril de motorruimte instroomt en dat is precies waar de radiateur afhankelijk van is. Op dat moment springt de ventilator in. Deze koelt het blok extra door wind over de motor te blazen. Dit is alleen maar om de functie van de radiateur aan te vullen. Zonder radiateur rijden in de hoop dat de ventilator genoeg zal koelen is dus onmogelijk.

Het nut van de radiateur.

De radiateur is een onderdeel van de auto dat de motor koelt op de momenten dat dit wenselijk is. Wanneer de motor koud is, doet de radiateur niets omdat het koelwater stilstaat. Het koelen is van levensbelang voor de camper, oververhitting van de motor is gevaarlijk voor de motor en andere onderdelen die zich onder de motorkap bevinden. Zodra de temperatuur van het koelwater hoger komt te staan dan 100 graden Celsius is er meestal sprake van een probleem met de radiateur of een te lage stand van de koelvloeistof.

Spoelen.

Het namelijk zo, dat u, als de koeling van uw motor niet optimaal is, om de radiateur te spoelen en dat kan door de radiateur leeg te laten lopen , we de vloeistof opvangen in een emmer of bak. Denk aan het milieu dan als deze leeg is kan men hem spoelen en dit kan alleen met stromend water maar omdat er in een radiateur hele kleine doorstoomgangetjes en poortjes zitten, is het mogelijk dat alleen spoelen niet het juiste resultaat geeft, dan kunt u vloeistof kopen radiateurreiniger genaamd en dan zult u de radiateur daar mee moeten vullen en dan een poosje laten staan (Lees de bijsluiter of op de verpakking hoe of wat) e na een bepaalde tijd kunt u de radiateur weer leeg laten lopen, wel opvangen in een bak en daarna weer een keer spoelen en daarna terug monteren en dan koelvloeistof er in en klaar en nu hopen op een goed resultaat, let wel, het koelvloeistof niveau daalt vaak nog omdat het nog door de gehele motor moet stromen, vul daarna nog bij tot het gewenste niveau.

Niet-schuimende, zuurvrije speciaal reiniger voor moderne high-performance koel- en verwarmingssystemen. Maakt olie- en vethoudende resten los en bindt ze. Dringt door en verwijdert  dus de drab in de radiateur en roest resten en  kalkresten.

EIGENSCHAPPEN.

  • Reiniging van het koel- en verwarmingssysteem
  • Maakt olie- en vethoudende resten lost en bindt ze
  • Penetreert en verwijdert modder- en corrosie-afzettingen
  • Neutraliseert kalkresten

PRESTATIE.

  • Verhoogde bedrijfszekerheid dankzij een schoon koelsysteem
  • Verhoogde koelprestatie tot op het niveau van een nieuwe wagen
  • Bescherming van de nieuwe koelvloeistof tegen oud vuil

toepassingen.

  • Bij alle radiateurreparaties voor het verhelpen van een verminderde koelprestatie
  • Bij afzettingen in het koelcircuit
  • Bij het vervangen van koelvloeistof
  • Voor het reinigen na motorreparaties ,olie in het koelsysteem.

Vervangen radiateur.

Er is natuurlijk nog een mogelijkheid en dit is gewoon de complete radiateur vervangen en waarom, wel om alle koel ellende uit te sluiten en natuurlijk al het werk van het spoelen niet te hoeven doen en er zeker van te zijn, dat een nieuwe zeker weten weer goed functioneert en ik zeg natuurlijk niet, dat spoelen niet zal helpen maar als je voor zekerheid wilt gaan, vervang je de radiateur. De kosten zullen zo ongeveer, als er niets extra’s moet gaan gebeuren, tussen de honderd en tweehonderd euro gaan kosten.
Vervang de radiateur van de auto dus direct zodra u merkt dat de temperatuur van de koelvloeistof te hoog wordt om te voorkomen dat u de motor van de auto stuk laat lopen.

Heeft u een vraag? stel hem via "WhatsApp"