Fietsenrek en druk op achteras.

Hoe bereken je de belasting van de achteras van een camper, als men een
fietsendrager achterop een camper laat monteren of zelf monteert.

 

Wil je een 0f meerdere fietsen meenemen achterop je camper, bereken hier de belasting van de achteras van je voertuig. Een belangrijk item bij de berekening hiervan is de hefboomkracht van het fietsenrek en het gewicht van de het aantal fietsen. Als een fietsendrager ver naar achteren uitsteekt en er ook redelijk veel gewicht met zich moet meedragen,  dan verplaatst het zwaartepunt van de hele camper daarmee naar achteren. Het klinkt overdreven maar dit kan de vooras van de camper eventueel omhoog laten komen, wat natuurlijk wel een gevaarlijke situatie kan opleveren. Gevaarlijk, wat bedoelen we daarmee? Dit omdat daarmee de stuurprecisie en trekkracht wordt beïnvloedt bij gebruik van voorwielaandrijving. natuurlijk staat de Rijveiligheid altijd voorop, dus zorg dan dat je goed voorbereid de weg op gaat en ook zulke zaken goed in de gaten houdt en natuurlijk ook controleert.

Het berekenen van de achterasbelasting.

De belasting van de achteras, die veroorzaakt wordt door een fietsendrager met een last, dus het aantal fietsen, deze kan worden berekend met de redelijk eenvoudige formule H = G x A: R. H staat voor de achterasbelasting, G voor het gewicht van de te vervoeren goederen, A voor de afstand van de drager tot de vooras (in cm) en R voor de wielbasis van het voertuig (ook in cm).

 

Uitleg.

Ik zal het proberen uit te leggen. Voor sommigen best wel lastig.  Je hebt een camper van 5,5 meter met een wielbasis van 3 meter en een achter overbouw van 1,5 meter.
Als je er dan helemaal achterin 50 kg bijplaatst, dus zeg maar twee fietsen, dan drukt dit 1,5 keer op de achteras dus 75 kg, maar je wielbasis is 2 keer die 1,5 meter dus 50kg gedeeld door 2 is 25kg dit gaat gaat dit gewicht er bij de vooras af.
Dus het totale gewicht is wel met 50kg toegenomen maar de verdeling is heel anders.

 

 

Nog een voorbeeld.

Je hebt een gewicht van 150 kg voor een scooter en bijbehorende scooterdrager, vermenigvuldig dit met 470 cm vanaf de vooras, gemeten vanaf het midden van de achter- drager “contactpunten voor scooters” tot de wielnaaf en deel het resultaat door de wielbasis van 320 cm, dan kom je uit op klein beetje  meer dan 220 kg. Dat gewicht fungeert als hefboomkracht van de achter belasting op de achteras. En dit is dan ongeveer 80 kg boven het werkelijke gewicht van de scooter plus de scooterdrager, dus dat kan weldegelijk de rijveiligheid in gevaar brengen. Dit kan meestal worden verholpen door luchtvering, wat  de achterkant bij een zware lading omhoog brengt en de negatieve verschuiving in het zwaartepunt tegengaat.

Heeft u een vraag? stel hem via "WhatsApp"