Info...Tips

Coatings voor caravans en campers dus, nooit meer poetsen.

Op molecuul niveau.

Nanocoatings, keramische coatings, glascoatings: ze zijn ‘hot’ in de autowereld als het gaat om het beschermen van de kostbare laksystemen van bijvoorbeeld sportauto’s. Ook in de wereld van de campers en caravans zijn die coatings in opkomst. Maar: wat is het en hoe werkt dat eigenlijk?

Nano, keramiek, glas – die begrippen worden door elkaar gebruikt in de wereld van ‘car detailing’. Gespecialiseerde poetsbedrijven voorzien Porsches, Lamborghini’s en Ferrari’s van een keiharde, glanzende coating die het lakwerk zo glad maakt dat vuil zich er niet meer aan hecht en waardoor waterdruppels direct van de lak parelen. Het wondermiddel in die coatings is siliciumdioxide (SiO2), een product dat ook wordt gebruikt bij de vervaardiging van keramiek en glas. Nanotechnologie verbetert die eigenschappen en zorgt ervoor dat de coating zich goed hecht op – of liever ín – het oppervlak. Vandaar dat de begrippen nanocoatings, keramische- en glascoatings door elkaar worden gebruikt.

‘Nano’ komt van het Latijnse woord ‘nanus’ (vrij vertaald ‘dwerg’). Het is een meeteenheid: een nanometer is een miljoenste deel van een millimeter. Om een beeld te krijgen: een mensenhaar is 80.000 nanometer dik. Door hun bizar kleine afmetingen hebben nanodeeltjes een sterke impregnerende werking. Ze dringen diep in oppervlakten en hechten zich op molecuulniveau aan het materiaal. Nanotechnologie verandert daarmee de structuur en voegt eigenschappen toe.

Poreuze oppervlakken worden met nanocoatings gedicht en zo glad gemaakt dat water, olie of vuil zich niet meer aan die oppervlakken kunnen hechten, waardoor ze gemakkelijk te reinigen zijn. Op zelfreinigende ramen van wolkenkrabbers bijvoorbeeld, en op zonnepanelen die daardoor optimaal blijven presteren.

Nanotechnologie wordt ook toegepast op muren en standbeelden, om ze te beschermen tegen graffiti en in de zeilwereld worden nanocoatings gebruikt om wedstrijdschepen sneller te laten varen en om zeilen waterafstotend (en daardoor lichter) te maken. Door het gebruik van nanocoatings worden oppervlakken bovendien UV-bestendig, zodat ze nauwelijks nog gevoelig zijn voor verkleuring of voor verwering als gevolg van weersinvloeden. En daarmee zijn ze dus ook ideaal in de auto-industrie. Het aanbrengen van een nanocoating is echter geen klusje voor de doe-het-zelver, onder meer omdat de te behandelen oppervlakken brandschoon moeten zijn. Anders werkt nanocoating juist averechts: je sluit de vervuiling in, tot diep in de poriën van het materiaal. En die vervuiling? Die gaat er vervolgens nooit meer uit.

Ook voor caravans en campers

Nanocoatings kunnen ook worden toegepast op nieuwe en gebruikte caravans en campers en dat gebeurt steeds vaker. Onder meer bij Duijndam Caravans en Campers, in Delft. Belangrijk om te weten is dat de laklaag op die recreatievoertuigen vele malen dunner dan op auto’s. Daarom is het aanbrengen van die coating – en zeker ook het voortraject – een klus voor de vakman. Duijndam Delft werkt daarom samen met Carmotec, een gespecialiseerd ‘car detailing’-bedrijf uit Yerseke (Zeeland) dat met Carpro-nanocoatings werkt. De meeste merken die nanocoatings produceren, gebruiken met een en dezelfde coating voor diverse oppervlakken.

Carpro daarentegen levert nanocoatings voor verschillende toepassingen: voor de laklaag van caravans en campers, maar bijvoorbeeld ook voor de striping die caravan- en campermerken op hun producten aanbrengen. En verder heeft Carpro speciale coatings ontwikkeld voor de (kunststof) ramen van campers en caravans, voor de voorruit van campers, voor lichtmetalen wielen en kunststof delen zoals de (ongelakte) spiegels van buscampers.

Ook op locatie

Om de verschillende stappen in kaart te brengen volgen we de behandeling van een integraalcamper bij Carmotec Detailing in Zeeland. Het bedrijf beschikt over een eigen bedrijfsruimte maar werkt ook op locatie, zoals bij Duijndam Delft. De belangrijkste stap is het grondig schoonmaken van de camper. Dat gebeurt in een aantal stappen waarbij ook hardnekkige vuilresten en kalkafzetting worden aangepakt met speciale reinigingsproducten. Kleine oneffenheden en krasjes worden weggewerkt door het oppervlak te ‘kleien’ en daarna wordt de camper gepolijst, soms tot drie keer toe, afhankelijk van de staat van de lak.

Na opnieuw een grondige schoonmaakbeurt wordt de camper helemaal ontvet en dan pas volgt de nanobehandeling. Inmiddels is de camper dan al zeven tot negen keer volledig gewassen, afgespoten en gepolijst. Tijdens de nanobehandeling wordt de coating met de hand in de lak wordt gewreven, steeds in kleine gedeelten. De coating verdwijnt in het oppervlak en als de lak verzadigd is, wordt de coating met een speciale doek uitgewreven. Daarna kan de coating uitharden en is de lak volledig geseald. Die behandeling vindt dus plaats op al die verschillende oppervlakken: lak, kunststof, stickers, wielen en ramen, maar bijvoorbeeld ook op de vergrendelknopen van de serviceluiken.

Het eindresultaat is een camper die harder glimt dan in de showroom en waarbij de regendruppels jarenlang van je camper afparelen. Als we een proef op de som nemen zien we dat we vuil heel eenvoudig met een waterslang kunnen verwijderen en voor insecten op de voorruit van de camper is een vochtig doekje al voldoende. Bijkomend voordeel is dat de camper nooit meer in de was gezet hoeft te worden en door de UV-bescherming behoudt de camper jarenlang z’n oorspronkelijke glans. Met een tweejaarlijkse wasbeurt behandel je de camper vervolgens zelf met een speciale onderhoudsshampoo die de nanocoating keer op keer activeert. Daardoor blijft die beschermingslaag jarenlang werken. Carpro geeft een garantie van 3 jaar, maar met de juiste nabehandeling moet de beschermende werking zeker 6 jaar of zelfs langer actief kunnen blijven.

Ramen, wielen en bestickering

De Carpro raamcoating maakt de ramen extreem glad waardoor regendruppels vanaf 60 km/u vanzelf van de ramen vliegen – het gebruik van ruitenwissers is daardoor bijna niet meer nodig. Lichtmetalen wielen krijgen een behandeling waarna onder andere remstof nauwelijks meer aan de wielen hecht. De wielen zijn daardoor veel makkelijker schoon te maken. Ook gewrapte en matte oppervlakken – zoals de striping van campers en caravans – worden optimaal beschermd tegen UV-straling en zullen daardoor veel langer kleurecht blijven. Onbehandelde kunststof oppervlaktes krijgen een coating die voorkomt dat ze dof en mat worden. Er zijn ook nanocoatings voor tapijt, stoffering en lederen stoelen.

Kosten

Door het arbeidsintensieve proces is een nanobehandeling niet goedkoop – reken voor een nieuwe halfintegraalcamper van 7 meter op circa € 1.799 en voor een buscamper van 6 meter circa € 1.495. Voor dat bedrag worden alle oppervlakten van de camper diverse malen volledig gereinigd, gepolijst en vervolgens in behandeld met de Carpro Professional nanocoatings. Deze laag biedt een optimale bescherming aan de lak tegen UV-straling, vervuiling, vliegroest, remstof en insecten voor minimaal 3 tot 6 jaar. Voor kleinere caravans (opbouwlengte 4 meter) is er al een nanobehandeling mogelijk vanaf € 1.149.

Kijk voor meer informatie op: www.carmotec.nl

 

 

Bezoeken: 555

U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren